nieuwspagina

Schiphol heeft eigen recyclepunt voor beton

Auteur: Kees Jansen i.o. Betonhuis Foto: Kees Jansen 20 november 2023 Laatste update 13 december 2023

Gebruikt beton van Schiphol dat een tweede leven krijgt, hoeft voortaan niet meer de luchthaven af. Schiphol opende onlangs namelijk in samenwerking met Heijmans en VolkerWessels Infra Schiphol een eigen recyclingpunt. Daar komt jaarlijks 60.000 ton betonafval binnen, waarna het gebroken wordt en opnieuw gebruikt. 

Erwin Siemensma van Schiphol Projects is zoals hij het zelf noemt ‘aanstichter’ van de centrale. ,,Wij verbouwen, bouwen en zorgen voor onderhoud. Als er grote projecten waren, dan braken we vaak ter plaatse het beton om het te recyclen, maar bij kleinere projecten gaat dat niet. Dan gebeurde dat op andere locaties.”

Veel projecten op stapel

De nationale luchthaven staat aan de vooravond van veel projecten en daarom was het niet onlogisch dat er gekeken werd naar een permanent recyclingpunt op Schiphol. Er is hier in de jaren zestig en zeventig veel gebouwd en dat begint nu aan het einde van de functionele levensduur te raken”, zegt Erwin. ,,Dus er komen grote vervangingsprojecten aan.” Er was inmiddels op het terrein van Schiphol een geschikte plek vrijgekomen. ,,Dit terrein had al een jaar geen bestemming en het ligt gunstig. We zitten niet in de aanvliegroutes voor de banen, dus er zijn ook geen hoogtebeperkingen. Verder is het geen zichtlocatie.” Het recyclingpunt -twee voetbalvelden groot- is opgezet samen met twee grote aannemers die veel werk op het vliegveld doen: Heijmans en VolkerWessels Infra Schiphol. Beide bedrijven hebben op het terrein een mengpunt, mobile betoncentrale, voor nieuw beton. In eerste instantie gebruiken ze ieder hun eigen installatie, maar wanneer dat nodig is, kunnen ze volgens Erwin ook van elkaars mengpunten gebruik maken. Ook zijn er plekken op het terrein waar breekinstallaties hun werk kunnen doen.

Erwin Siemensma van Schiphol Projects
Met het recyclingpunt sluiten we de cirkel van betonrecycling op ons eigen terrein. Jaarlijks komt er zo'n 60.000 ton betonpuin vrij. Dat gooien we natuurlijk niet zomaar weg. We mengen, breken en vermalen het betonpuin, zodat het opnieuw kan worden gebruikt in allerlei projecten op Schiphol, zoals de vliegtuigopstelplaatsen.

Slim beton breken

Erwin: ,,We zijn aan het experimenteren met een smartcrusher. Die kan slim breken. Dat wil zeggen dat de steentjes uit het sloopbeton er heel uitkomen en gescheiden kunnen worden van het cement. Zo moet het mogelijk worden om meer van het oude beton opnieuw te gebruiken.” Op ongeveer de helft van het terrein ligt ruw bouwafval in verschillende categorieën en beton dat al is vermalen. Vermalen schoon beton kan als grondstof worden gebruikt voor nieuw beton, anders kan het dienen als fundering voor wegen en banen. Het is de bedoeling dat nog voor de jaarwisseling de breekinstallaties op elektriciteit gaan werken. ,,We hebben nu nog tijdelijk wat generatoren staan omdat de transformatorpunten niet direct geleverd konden worden.” De installaties buiten Schiphol die tot nu toe werden gebruikt, draaiden op diesel.

Type betoncrusher

De ARAC breker, een intelligente betoncrusher, van Hendriks wordt ingezet op het project van KWS op Schiphol. Hendriks investeert intensief in de ontwikkeling van circulaire materialen en start nieuwe partnerschappen met organisaties innovatieve materialen ontwikkelen. Een cruciaal onderdeel van deze duurzame verandering is de introductie van circulair beton, vervaardigd met behulp van deze breker. Deze innovatieve machine scheidt betonpuin, dat voorheen als afval werd beschouwd, en transformeert het naar schone materialen zoals zand, grind en vulstof. 

80.000 kilometer bespaard

Met het eigen breek- en mengpunt in de noordwesthoek van het Schipholterrein wordt volgens Erwin jaarlijks 80.000 kilometers heen en weer rijden met gebruikt en nieuw beton bespaard. Ook dat zorgt voor een beperking van de CO2-uitstoot. Het in gebruik nemen van het recyclepunt op Schiphol past in de doelstelling van Schiphol om in 2030 een luchthaven zonder restafval te zijn. Ook op het terrein zelf gebruikt Schiphol materialen opnieuw. Zo komt er een lichtmast te staan die in het centrumgebied van Schiphol overbodig geworden is. Ook is er ruimte voor het opknappen van gebruikte trafopunten voor lichten. ,,De elektronica is op een gegeven moment op, terwijl de betonnen behuizing nog heel lang mee kan. Hier vervangen we de elektronica, coaten we de betonnen bakken, vernieuwen we de stalen deksel en het hang- en sluitwerk en dan zijn ze klaar voor hergebruik.

Remco Kerkhoven
Contactpersoon
Remco Kerkhoven
Adviseur Marketing, CSC, Communicatie, Statistiek, Public Affairs
0613049978
Paul Ewalds sectorsecretaris Betonmortel
Contactpersoon
Paul Ewalds
Adviseur Beleid en Regelgeving, Bestuursondersteuning Betonmortel