EV-kabelgoottegel houdt trottoir vrij van losliggende kabels
De verwachte toestroom van vraag naar elektrische auto’s zorgt voor uitdagingen. Uit cijfers van het de Nationale Agenda Laadinfrastructuur blijkt nl. dat er in 2030 veel meer laadpalen nodig zullen zijn, waarvan een groot deel in de publieke ruimte. Gemeentes willen niet dat de laadkabels over het trottoir komen te liggen. Een mogelijke oplossing voor dat ‘probleem’ zijn de EV-kabelgoottegels die het trottoir vrijhouden van losliggende kabels.
Gemeente Soest hanteert al langer een plankaart voor openbare laadpalen. De gemeente onderzoekt of EV-bezitters hun auto kunnen opladen op een parkeerplek voor het huis met een eigen laadpunt als zij slecht ter been zijn of als de (geplande) laadpaal ter ver weg is. Daarvoor test de gemeente nu de EV-kabelgoottegels. Deze pilot wordt uitgevoerd in samenwerking met Struyk Verwo Infra.
Lees hier het volledige artikel dat 18 mei 2021 is gepubliceerd op verkeersnet.nl.