Luxe uitstraling van stationsgebied Beek-Esloo door betonnen bestrating
Veiliger, aantrekkelijker en toegankelijker: dat stond op het wensenlijstje voor stationsgebied Beek-Elsoo in Limburg. Een omvangrijk project, waarbij onder meer de spoorwegovergang is aangepast en de verkeersdoorstroming is verbeterd. De buitenruimte heeft een metamorfose ondergaan, is weer helemaal bij de tijd. Daarbij keek men verder dan esthetiek, ook duurzaamheid was van belang. Zo zijn onder meer betonnen straatstenen toegepast, waarbij cement is vervangen door geopolymeer. Het is de eerste keer dat dit type steen is toegepast in Limburg.
Voor aannemer Den Ouden Infra was het een mooie opdracht. “We zijn er anderhalf jaar mee bezig geweest,” vertelt uitvoerder Krijn Levels. “De werkzaamheden zijn gefaseerd uitgevoerd, omdat al die tijd het station open moest blijven. Slechts één weekend is het station buiten gebruik geweest.” Dat betekent een strakke planning, en vooraf een goed plan maken voor onder meer de logistiek. Ook bestaande verkeersstromen en functionaliteiten moesten daarbij anders worden ingevuld. Zo kreeg de bushalte tijdelijk een andere plek en moest er een keerlus voor de bussen worden aangelegd. Bezoekers konden tijdelijk parkeren bij de nabijgelegen discotheek.
Luxe uitstraling
Een belangrijke eis voor het project was het verbeteren van de verblijfskwaliteit rond het station. De inrichting van het gebied is daarbij van groot belang. Gekozen is voor een luxe uitstraling van het stationsgebied, die onder meer is verkregen door de toepassing van betonnen straatstenen met diverse kleuren. “De stenen hebben de uitstraling van gebakken klinkers.” Bijzonder is dat bij dit project voor het eerst de CERO-stenen van Struyk Verwo zijn toegepast in Limburg. Een primeur voor de provincie. De CERO-producten bestaan uit onderbeton en een deklaag. De onderbeton wordt geproduceerd op basis van geopolymeerbeton. De deklaag is hetzelfde als bij een gangbare betonnen straatsteen. De steen kan in diverse kleuren worden geleverd. In dit geval is gekozen voor stenen met een rode en roodbruine tint, en stenen waarbij de deklaag is uitgewassen. Ook zijn er stenen met een kogelgestraalde deklaag toegepast. “De uitstraling van de betonnen stenen is erg fraai, het is erg mooi geworden,” aldus Levels.
Verwachte groei
De modernisering en aanpak van het stationsgebied was onder meer nodig vanwege een verwachte groei van het aantal reizigers. Om deze groei aan te kunnen, bijvoorbeeld wat betreft verkeerstromen, moest de doorstroom worden verbeterd. Ook de voorzieningen in het gebied zijn gemoderniseerd, zoals de parkeervoorzieningen voor automobilisten en fietsers.
Gegarandeerde kwaliteit
Bij de keuze voor de materialen kunnen kwaliteit en duurzaamheid een grote rol spelen. De toegepaste betonnen straatstenen voldoen aan de eisen van BRL K11002, de beoordelingsrichtlijn voor betonnen bestratingsmaterialen. Dat betekent dat de stenen zijn geproduceerd onder een erkend kwaliteitssysteem, waarbij onder meer sterkte, maatvastheid, stroefheid en vorstbestandheid worden gecontroleerd. Ook het aspect duurzaamheid krijgt binnen deze richtlijn steeds meer aandacht.

