nieuwspagina

Een gezond familiebedrijf met oog voor het milieu

Auteur: Kees Janssen i.o.v. Betonhuis communicatie Foto: Kees Janssen i.o.v. Betonhuis communicatie 18 mei 2025

Familiebedrijf Vd Bosch Beton uit Almelo, lid Betonhuis Bestrating, wil graag nog heel wat jaren toevoegen aan de 111 jaar dat de onderneming bestaat. Mede daarom zijn alle familieleden die er werken gevraagd naar hun visie op het bedrijf en op hun eigen rol.

,,Ik wilde graag advies over de toekomst van ons bedrijf”, zegt directeur Jan Dirk Staman. Via via kwam hij bij Jan Berkelmans van de Ondernemersacademie. ,,Jan heeft ons een jaar lang begeleid met het maken van een visie voor de lange termijn. Het mooie is dat de kinderen en twee familieleden van de zogeheten koude kant zich vrij konden uitspreken tegen een onafhankelijke persoon. Als je zaken met je vader bespreekt is het toch anders.”

Aandeelhouder betrokken 

Jan Dirk geeft een voorbeeld: ,,Onze dochter heeft geen ambitie om een rol in de leiding van het bedrijf te spelen, ze is tevreden met de functie die ze nu heeft. Toen ze dat aan iedereen vertelde, kreeg ze het bijna te kwaad. Ze was bang dat ze me zou teleurstellen met die mededeling. Maar ik was helemaal niet teleurgesteld, want ik wil juist dat ze gelukkig is en niet iets doet omdat ze denkt dat ik dat van haar zou verwachten.” Uit de sessies met de Ondernemersacademie kwam ook naar voren dat een van de zoons wel zou willen werken op de vestiging in Vriezenveen. ,,En dat past goed, want daar vinden ze het ook leuk dat er een aandeelhouder betrokken is.”

Bijzonder betonlaboratorium

Vd Bosch Beton werd in 1914 in het vlakbij Almelo gelegen Vriezenveen opgericht als bouwmaterialenhandel door de grootvader van Jan Dirks oma en kent een rijk verleden. De directeur spreekt er met veel enthousiasme over. Net na de Tweede Wereldoorlog begon het bedrijf met de productie van bestrating. ,,Er waren in die tijd nog maar weinig bedrijven die dat deden. Na de oorlog veranderde dat. Dat was ook de tijd dat wij naar Almelo verhuisden.” Daar kwam het bedrijf terecht op het terrein van een van de textielfabrieken die de Twentse stad toen rijk was. Het laboratorium waar het textiel werd onderzocht op kleurechtheid is nu in gebruik als betonlaboratorium. Dat de algemeen directeur niet de achternaam Van den Bosch draagt is te danken aan ‘de koude kant’. Zijn opa was getrouwd met de dochter van Van den Bosch. 

Jan Dirk Staman, directeur Vd Bosch Beton
Onze ambitie is een gezond familiebedrijf te blijven. Aan de precieze positie in de markt hecht ik niet zoveel waarde. Ik ben nu 59 en wil het bedrijf voor het personeel, mijn kinderen en hun partners die in het bedrijf zitten, netjes overdragen.”

Het verhaal achter Mientje

Jan Dirks vader Bennie Staman is hij helaas niet meer in leven, maar zijn naam leeft letterlijk nog in het bedrijf voort; een robot draagt zijn naam. Diens vrouw Minie heeft ook een vermelding: een veegwagen draagt haar naam: Mientje. Jan Dirk: ,,Enige tijd voordat het bedrijf in 2014 honderd jaar zou bestaan, werd mijn vader ziek. Eén van de eerste vragen aan de arts was of hij het jubileum nog zou halen. De dokter zei dat hij geen garantie kon geven, maar hij was erbij toen we het met een mooi feest in Vriezenveen hebben gevierd.” Kort daarna overleed hij.

De toekomst is kansrijk 

Kinderen en hun partners, waaronder schoonzoon Nils Brunink, zijn ruim vertegenwoordigd in het bedrijf. De toekomst als familiebedrijf is dus kansrijk. ,,Onze ambitie is een gezond familiebedrijf te blijven. Aan de precieze positie in de markt hecht ik niet zoveel waarde. Ik ben nu 59 en wil het bedrijf voor het personeel, mijn kinderen en hun partners die in het bedrijf zitten, netjes overdragen.” Dat was ook een van de redenen van de sessies onder leiding van de Ondernemersacademie. De directeur behandelt de overige personeelsleden ook alsof het verwanten zijn. ,,Als je hier een contract hebt, dan hoor je bij de familie. Dat betekent dat je er niet meteen uit hoeft als het eens wat minder gaat. Dat lossen we dan op een andere manier op.”

Duurzaam denken loont 

Die opstelling werkt twee kanten op. Schoonzoon Nils Brunink: ,,Je merkt dat ons personeel bereid is om een stapje extra te zetten. Vlak voor Koningsdag hadden we een storing in een van de machines, maar er is gewerkt totdat de boel weer draaide. Ze zijn bereid en voelen zich verantwoordelijk voor het bedrijf.” Zo’n opstelling heeft Vd Bosch ook richting de leveranciers: het gaat om de relatie en het vertrouwen en niet om ‘een kwartje goedkoper’, aldus de directeur.

Circulaire grondstoffen

Om het bedrijf ook in de toekomst gezond te houden, is Vd Bosch op tijd ingesprongen op ontwikkelingen op milieugebied. ,,Zo kwamen we in contact met een bedrijf uit Rotterdam dat asfalt via een verbrandingsoven scheidt in verschillende grondstoffen. Jan Dirk: ,,De grootste fractie is het zogenaamde ecogranulaat, grind. Daar is veel belangstelling voor. Er komt ook ecozand beschikbaar uit dat proces, daar is in de markt wat minder belangstelling voor.” De vraag naar de kleinste stof is zeer gering, maar het Almelose bedrijf in bestratingen zag er wel heil in.

Cementloos beton 

,,We hebben een paar potjes van het bedrijf gevraagd en zijn daarmee aan het testen gegaan. Daaruit bleek dat het beter was dan vliegas, dat we gebruikten als toevoeging aan het betonmengsel. De eindsterkte is beter, het is niet zo schaars als vliegas en goedkoper. Zo kunnen we tot 25 procent cement vervangen. Zo is het goed voor het milieu en voor onze portemonnee.” Tien jaar geleden begon de familieonderneming al met het maken van bestratingsproducten zonder cement te gebruiken. Ook op het gebied van klimaatadaptatie speelt Vd Bosch een rol, mede dankzij grasbetontegels, waaronder de Flood Twin. Nils: ,,We werken daarvoor samen met een ontwerpster die voor ons met geheel nieuwe ontwerpen is gekomen. Ook deze elementen maken we van cementloos beton, terwijl je met het toepassen een bijdrage levert aan klimaatadaptatie. Al het regenwater gaat de grond in en niets belandt meer in het riool.”

Remco Kerkhoven
Contactpersoon
Remco Kerkhoven
Adviseur Marketing, CSC, Communicatie, Statistiek, Public Affairs
0613049978