kennispagina

Betonpalen met hulpbuis

Auteur: Foto: Vroom Funderingstechnieken 23 juli 2019 Laatste update 6 augustus 2019

Grondverdringende betonpalen worden vervaardigd met behulp van een tijdelijke stalen hulpbuis die schroevend wordt ingebracht. Deze palen worden onder veel verschillende merknamen geleverd.

Tijdelijke stalen hulpbuis die schroevend wordt ingebracht

De vervaardiging van de betonpaal met geschroefde hulpbuis komt sterk overeen met die van de hijende betonpaal met stalen hulpbuis. De belangrijkste verschillen zijn:

  • De stalen hulpbuis heeft een los schroefpunt en wordt in de grond geschroefd.
  • De hulpbuis wordt heen en weer draaiend uit de grond getrokken, waarbij de schroefpunt meestal achterblijft.

DPA-paal en Omegapalen (Franki)

Trillingvrije schroefpaal met dubbele zijdelingse grondverdringing, zonder vertikaal grondtransport en zonder ontlasting van de grond aan de boorpunt. De schacht van de paal is cilindrisch.

Atlaspaal

De Atlaspaal is een trillingvrije paal met dubbele zijdelingse grondverdringing en een schroefvormige schacht over de volledige lengte, zonder vertikaal grondtransport en zonder ontlasting van de grond aan de boorpunt. 

Fundexpalen, Bovipalen

Grondverdringende schroefpaal met stalen hulpbuis en losse schroefpunt wordt drukkend en draaiend op diepte gebracht. Na het plaatsen van de wapening wordt de buis gevuld met betonmortel en vervolgens oscillerend getrokken.

Voordelen:

  • Grondafvoer is niet nodig.
  • De hulpbuis is bijzonder sterk. Grote dieptes zijn mogelijk en er bestaat geen risico voor paalbreuk. Bovendien is de buis minder gevoelig voor obstakels in de bodem.
  • Lengtes tot 40 meter zijn realiseerbaar. De paaldiameter bedraagt 380-520 mm en de maximale schoorstand is 3:1.
  • Hoog draagvermogen dankzij dubbele zijdelingse verdringing.
  • In stedelijke omgeving, woningbouw en industriële projecten goed toepasbaar: de paal wordt ingebracht door schroeven en drukken, dus trillingvrij, zonder schokbelasting. Geluidsproductie op 7 m van de machine < 85 dBA
  • Beperkte transportimpact.
  • Eenvoudige en snelle installatie.