nieuwspagina

‘Handmade’ prefab beton vergroot expressiviteit zeesluis

Auteur: Taco van den Broek 30 september 2019 Laatste update 18 oktober 2019

Om ruimte te bieden aan steeds groter wordende zeeschepen wordt sinds 2016 in IJmuiden gewerkt aan de bouw van de grootste zeesluis ter wereld. Het project is een samenwerkingsverband van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de provincie Noord-Holland, de gemeente Amsterdam, Port of Amsterdam en de gemeente Velsen. Aannemersconsortium OpenIJ bouwt de nieuwe zeesluis in opdracht van Rijkswaterstaat

Bediengebouw

Bij OpenIJ is ZUS verantwoordelijk voor de architectuur van de sluis met bediengebouw en de landschappelijke inpassing van het sluiscomplex. Het bediengebouw van de sluis (ook wel Sluis Operatie Centrum of SOC genoemd) heeft verschillende functies en bestaat eigenlijk uit drie gebouwen van zeven verdiepingen, die één geheel vormen. Daarom zijn er verschillende ‘voordeuren’ op verschillende niveaus. Naast de bediening van de sluis is er ook een onderhoudsgebouw voor de beheer- en onderhoudstaak van Rijkswaterstaat. Verder zijn er techniekruimtes voor stroom-, service- en brandblusinstallaties. 

Expressieve gevel

Kristian Koreman en Joan Almekinders van bureau ZUS hebben gekozen voor een expressieve gevel. “We wilden een ruwe, grillige gevel met diepe groeven, gelijk een natuurlijke steenstructuur,” benadrukt Almekinders. “Een zo monoliet mogelijk beeld van één groot rotsblok dat opdoemt voor de passerende schepen. Met letterlijk en figuurlijk handmade prefab beton hebben wij dit beeld weten te realiseren. Als je nu ziet hoe fraai daglicht en vocht de expressiviteit van deze prefab betonnen gevel versterken, dan is iedereen overtuigd. Sterker, alle bouwpartijen zijn lyrisch, waar aanvankelijk nog wat wenkbrauwen werden gefronst bij dit ontwerpconcept.”  

Lees meer in de Prefab Beton Krant nr. 31.