nieuwspagina

Duurzaamheidscoördinator Tobias Laurens van Bruil: ‘Laten zien wat je doet is belangrijk’

Auteur: Kees Jansen i.o. Betonhuis Foto: Kees Jansen 13 december 2024

Tobias Laurens wilde graag in een sector werken waar nog heel veel milieuwinst te maken zou zijn. ,,Dan kom je al snel uit bij Shell of in de betonindustrie.” En zo ging hij in 2017 als stagiair maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo) aan de slag bij Bruil in Ede. Van beton wist hij zeven jaar geleden nog niet zo veel, maar dat veranderde al snel. ,,Ik ben echt verliefd geworden op beton."

Tobias vertelt verder: "Het is sterk, massief, gaat lang mee, je hebt er grote machines voor nodig en je kunt er alles van maken.” Bovendien zag hij de kansen om duurzaamheidstappen te maken in een ‘redelijk traditionele sector’.

Coördinator duurzaamheid

Na een stage, een traineeship en een master circulaire economie is hij inmiddels coördinator duurzaamheid bij het bedrijf dat twaalf vestigingen heeft, de meeste in de omgeving van Ede. Daaronder zijn zes betoncentrales, drie prefab-fabrieken en twee productielocaties van droge mortel. ,,Toen ik hier begon als duurzaamheidscoördinator viel het me op dat er al best veel gebeurde op dat gebied, maar dat we dat nog niet goed naar buiten brachten. En als je mensen binnen het bedrijf wilt meenemen en enthousiast maken, dan is het goed dat je laat zien wat je doet. 

Transparantie is belangrijk

Ik vind transparantie heel belangrijk. Geen mooie praatjes, maar aantonen wat je doet aan verduurzaming. En zo ging hij samen met collega’s aan de slag om voor verschillende producten de LCA-waarde te berekenen, het instrument om de levenscyclus van een product in kaart te brengen. Zo wordt ook de MKI-score berekend. Deze Milieu Kosten Indicator maakt met een fictief bedrag duidelijk wat de milieu-impact is van het product.

Potjes met grondstoffen

Nog meer dan voorheen is de afdeling research en development van Bruil bezig met betonmengsels waarbij de CO2-uitstoot lager is dan bij traditionele mengsels. In de ‘inspiratieruimte’ op het hoofdkantoor van het bedrijf heeft Laurens meer dan vijftig potjes met ingrediënten van beton waarmee Bruil werkt of heeft geëxperimenteerd. Zo zorgen de inspanningen er onder meer voor dat het bedrijf een CO2-arme doorstrijkmortel  produceert. ,,Dat levert een MKI-waarde op die fors lager is”, zegt de duurzaamheidscoördinator. 

Kanaalplaten en heipalen

Ook is het bedrijf al druk doende met het maken van kanaalplaten met een duurzamer betonmengsel en wordt ook gewerkt aan milieuvriendelijkere heipalen. De inspiratieruimte past in de ‘Missie Groen’, het label dat het familiebedrijf sinds kort voert. Bruil wil dat de producten een MKI-waarde hebben die structureel onder het gemiddelde van de branche zitten. Het streven is minimaal vijftien procent lager.

Zendingswerk

Het meekrijgen van iedereen binnen het bedrijf is een uitdaging, zegt Laurens. ,,Je krijgt nooit iedereen mee, maar je moet wel wat gaan doen. Ik verricht soms echt zendingswerk, en daar is veel tijd voor nodig. Het is geen revolutie, meer evolutie.” Bij het ontwikkelen van nieuwe, duurzamere producten luistert Bruil goed naar onder andere klanten. ,,We kunnen het niet alleen. Het is voor ons heel belangrijk om uit de markt te horen waar de behoeftes liggen en wat zij belangrijk vinden. Zo kunnen we daarop inspelen.”

Focus en snelheid

Het familiebedrijf wil in 2030 de MKI-waarde van de producten met gemiddeld dertig procent ten opzichte van 2022 verlagen. ,,Bij sommige producten haal je dat nooit omdat je er nog heel veel cement voor nodig hebt of waarvan we er heel weinig verkopen. We richten ons op producten waarmee we daadwerkelijk impact kunnen maken. Die focus is belangrijk om de snelheid erin te houden.”

Remco Kerkhoven
Contactpersoon
Remco Kerkhoven
Adviseur Marketing, CSC, Communicatie, Statistiek, Public Affairs
0613049978