nieuwspagina

Beton geeft vorm aan een nieuw stationsgebied

Auteur: Remco Kerkhoven 10 maart 2018 Laatste update 18 februari 2019

Driebergen-Zeist krijgt een nieuws stationsgebied. Files bij de spoorwegovergang, overvolle fietsstallingen en een te kort aan parkeerplekken. De nieuwe situatie wordt compact en veilig. Een openbaar vervoer - knooppunt, waar al het verkeer goed doorstroomt en mensen hun auto's en fietsen droog kunnen parkeren.

Betonmortel met een duurzame cementsoort

De gemeenten Zeist en Utrechtse Heuvelrug, de provincie Utrecht, NS, ProRail en BAM gaven in 2016 al het startsein voor de bouw. Op dit moment wordt gewerkt aan de nieuwe tunnels onder het spoor en zijn Betonmortelproducent Mebin B.V., Faber Betonpompen en BAM Infra begonnen aan een onderwaterstort. Duikers begeleiden en controleren de werkzaamheden onder water. Voor Mebin B.V., aangesloten bij Betonhuis sector betonmortel, en in het bezit van het Concrete Sustainability Council (CSC) Gold certificaat is deze onderwaterstort een mooie uitdaging. "Wij leveren vandaag 1170m3 onderwaterbeton aan. Om 6:00 uur zijn de werkzaamheden begonnen en deze duren tot minimaal 17:00 uur. Wij rijden gemiddeld met zestien truckmixers en dat in zo'n 75 ritten. Buiten deze prestatie heeft de vorstperiode van vorige week ook deze week extra drukte met zich meegebracht, daar de bouw de vorstperiode wil inhalen als het gaat om betonstorten." BAM en Mebin B.V. hebben deze stort vooraf goed doorgesproken en gekeken waar de eventuele knelpunten zaten. Ook is er gekeken naar voldoende productieruimte en welke centrale binnen de Mebin een juiste back-up kon geven.", aldus Accountmanager Jan Rijfers.

Jan Rijfers, accountmanager Mebin
Wij leveren de betonmortel aan met 120 m3 per uur betekent dat per 10 minuten er een truckmixer de bouwplaats zal op rijden. Dat is voor ons topsport te noemen, omdat de centrale dan bijna op haar maximale capaciteit moet draaien."

Onderwaterbeton

De bouwkuip is een rechthoekige bak met niet-geringe afmetingen en het onderwaterbeton wordt zigzaggend in banen (raaien) aangebracht. De betonmortel wordt in de beton van de vorige raai gestort. De breedte van een raai ligt tussen de 1 en 2 meter. De lengte van een raai is gelijk aan de breedte van de bouwkuip. Het is belangrijk dat de betonspecie voldoende verwerkbaar blijft, zodat de verse betonspecie nog steeds goed in de eerder aangebrachte betonspecie kan worden gestort. Rijfers: "De duikers bewaken het proces onderwater, wij bewaken op de bouwplaats de kwaliteit van de beton door conform de KOMO prestatie-eisen een monster te beproeven.

Afstemming betontechnologie en uitvoering

Belangrijke eigenschappen voor de verwerkbaarheid van het onderwaterbeton zijn: goede vloei-eigenschappen voor vlakheid, een goede stabiliteit en behoud van verwerkbaarheid in de tijd. Vooraf hebben wij dit besproken en vastgelegd in een stortplan." De sector betonmortel van Betonhuis ziet steeds meer behoefte, zeker binnenstedelijk, aan ondergrondse constructies. Bij het realiseren van een goede onderwaterbetonvloer komt het een en ander kijken. En het gaat daarbij om een goede afstemming tussen betontechnologie en uitvoering.

De metamorfose van het stationsgebied in Driebergen-Zeist duurt tot 2020.