nieuwspagina

‘CSC bracht onze duurzaamheidsrapportage op orde’

Auteur: Josh Keijzer i.o. Betonhuis Foto: Hollandse Cement Maatschappij (H.C.M.) B.V. 28 oktober 2025

‘Ons bedrijf bevindt zich op dit moment in een tijd van de transitie. De kracht van ons bedrijf is flexibiliteit op diverse vlakken. Als bedrijf hebben wij ons aan de ene kant veel moeite getroost om door te ontwikkelen op het gebied van duurzaamheid. Aan de andere kant moeten wij nog steeds in staat zijn kwalitatieve, goedkopere bulkcement te leveren. We kunnen met heel diverse bedrijven voor de lange en korte termijn afspraken maken.’

Aan het woord is Bart Neppelenbroek, bedrijfsdirecteur van de Hollandse Cement Maatschappij (H.C.M.) B.V., met vestigingen in Moerdijk en Zwolle. Het bedrijf is onderdeel van het Van der Kamp-concern in Zwolle, een familieonderneming die inmiddels zeven generaties bestaat en een bagger-, betonmortel- en cementproductiebedrijf bezit.

Verslaglegging als bewijs van intrinsieke motivatie

‘Eerlijk? Wij zijn zeer kritisch geweest’, zegt Neppelenbroek wanneer het CSC-keurmerk ter sprake komt. ‘We hebben lang gewacht om mee te doen met CSC. Wij wilden zeker weten dat het niet om windowdressing ging, maar intrinsieke motivatie. Voor ons is het belangrijk dat de eisen niet zomaar van buitenaf worden opgelegd, maar dat de bedrijven die meedoen hun inzet geven vanuit een innerlijke motivatie om als branche duurzamer te worden. Van der Kamp, ons moederbedrijf, maakte zich al jaren sterk voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. Wij hebben die lijn al vroeg ingezet. We hebben nu een zevende generatie aan het roer staan en daar willen we graag volgende generaties aan toevoegen. Dan ga je vanzelf anders nadenken over je rol als organisatie in de samenleving. Onze medewerkers werken graag bij ons en onze klanten vinden het fijn met ons samen te werken. Bij zo’n instelling hoort vanzelf een duurzaamheidsgedachte. CSC bleek voor ons uiteindelijk een goede manier te bieden om onze verslaglegging op het gebied van duurzaamheid op orde te krijgen’.

Duurzaamheid kost tijd én levert normalisering op

Neppelenbroek doet geen enkele poging om het voor de bühne mooier te laten klinken dan het is. Het CSC-certificaat heeft voor HCM Cement zowel voor- als nadelen. ‘Het nadeel is dat een bedrijf van onze omvang extra collega’s in huis moet halen om elk jaar de verslaglegging rond te krijgen. Het vergt de nodige tijd om alle gegevens boven water te krijgen en te registreren. Maar dat laat meteen wel zien dat het de CSC menens is. Het keurmerk heeft ook zijn voordelen, al die zijn nu minder groot dan toen het CSC-certificaat eerst werd geïntroduceerd. Dat is trouwens een goed teken. In het begin was het mogelijk om dankzij het certificaat nieuwe klanten binnen te halen. Nu het CSC-certificaat door steeds meer opdrachtgevers als eis in de aanbesteding meegaat, wordt het certificaat in plaats van een bonus een voorwaarde om mee te kunnen doen. We zijn het in de branche normaal gaan vinden dat we onze bedrijfsvoering op een maatschappelijk verantwoorde manier inrichten en veiligheid en duurzaamheid prioriteit geven. Meestal worden ingesleten gewoontes niet positief gewaardeerd. In dit geval mogen we er blij om zijn.’

We zijn het in de branche normaal gaan vinden dat we onze bedrijfsvoering op een maatschappelijk verantwoorde manier inrichten en veiligheid en duurzaamheid prioriteit geven. Meestal worden ingesleten gewoontes niet positief gewaardeerd. In dit geval mogen we er blij om zijn.
Bart Neppelenbroek, bedrijfsdirecteur van de Hollandse Cement Maatschappij (H.C.M.)

Van doen naar aantoonbaar doen

Neppelenbroek legt uit wat HCM Cement zoal moet doen om een certificaat te bemachtigen. ‘Het draait allemaal om de verslaglegging. Dat is het belangrijkste. Het betekent niet alleen dat je dingen vastlegt, maar ook dat je zorgt dat ze waar zijn. Je doet alleen zaken met partijen die ook echt aan de regelgeving voldoen. Je moet je deskundigheid op het gebied van veiligheid vastleggen, ervoor zorgen dat de veiligheid voor de medewerkers daadwerkelijk in orde is én dat we er allemaal naar leven. Voor ons was het al zo dat we op al deze gebieden een betrouwbare partner waren van onze opdrachtgevers, leveranciers en klanten, maar nu zetten we die vanzelfsprekende betrouwbaarheid ook op papier’. Voor Neppelenbroek winnen de voordelen het van de nadelen: ‘Ik denk dat de meerwaarde van het CSC-keurmerk vooral maatschappelijk is: maatschappelijk verantwoord ondernemen waar duurzaamheid een belangrijk onderdeel van is. Het belangrijkste doel om het CSC-certificaat te behalen was in het begin de marktpositie van HCM Cement. Het keurmerk veranderde niet hoe wij in de markt opereren, maar met het certificaat konden we bewijzen wat we deden. De commerciële voordelen van deelname zullen langzaam afvlakken, maar de wereld wordt mede dankzij CSC een klein beetje beter en dat is alles waard.’

Investeren in secundaire grondstoffen voor lagere CO₂-uitstoot

Maar daar blijft het voor HCM Cement niet bij. ‘De branche heeft inmiddels heel concrete en duidelijke stappen gezet. We opereren een stuk professioneler dan voorheen. Maar er kan nog meer worden gedaan. Om onze CO2-uitstoot verder te reduceren, passen wij, waar mogelijk, steeds vaker secundaire grondstoffen toe. Daarmee dragen wij heel concreet bij aan het duurzamer maken van onze producten en een schonere wereld. Om dit mogelijk te maken, hebben wij recentelijk nog 2 silo’s van elk 1.000 ton bijgebouwd. Bij al deze ontwikkelingen speelt CSC zeker een belangrijke rol.’

Download het CSC-duurzaamheidsverslag

Het Nederlandse CSC-duurzaamheidsverslag biedt een uniek en transparant inzicht in de voortgang van de betonsector richting een circulaire en klimaatbewuste toekomst. U vindt er niet alleen geverifieerde milieugegevens, maar ook trends per productgroep, ontwikkelingen binnen de keten en voorbeelden van bedrijven die met slimme innovaties hun prestaties verbete/node/1404ren. Het verslag toont waar de sector staat, welke stappen al zijn gezet én welke ambities verder worden nagestreefd richting 2030 en 2050. Dit maakt het verslag een waardevolle bron voor opdrachtgevers, beleidsmakers, certificaathouders en iedereen die werk maakt van duurzaam bouwen. Meer informatie.

 

Remco Kerkhoven
Contactpersoon
Remco Kerkhoven
Adviseur Marketing, CSC, Communicatie, Statistiek, Public Affairs
0613049978