Liggers van A9 bij Badhoevedorp doen nu dienst in nieuwe brug Haaksbergen
Betonnen liggers uit een van de ontmantelde viaducten over de A9 bij Badhoevedorp hebben een nieuw leven gekregen in de nieuwe Vloedstegenbrug bij Haaksbergen in Twente. Zo kunnen ze na een heel leven weer zeker een eeuw mee. Maar er is nog veel meer duurzaam aan de nieuwe brug in Twente.
Projectleider Martin Reurink van aannemer Van Hattum en Blankevoort somt op: ,,In de landhoofden is geopolymeer verwerkt als vervanging van cement en in de keerwanden zit in plaats van alleen maar stalen wapening ook basaltvezelwapening carbonvezels. Verder zijn staal en hout gebruikt.” Dat alles heeft de MKI-waarde (Milieukosten Indicator) met ongeveer de helft teruggebracht.
Vervanging noodzakelijk
De brug in de weg over de Buurserbeek tussen Haaksbergen en Eibergen was dringend aan vervanging toe. Reurink: ,,De oude brug was ongeveer een eeuw oud en niet meer geschikt voor zwaar vrachtverkeer. Er mocht alleen nog maar verkeer tot twintig ton gebruik van maken.” Dat zorgde ervoor dat zware vrachtwagens en landbouwverkeer een omweg moesten maken. Dat zware verkeer hoefde niet te wachten tot de nieuwe brug klaar was, want de aannemer legde er een tijdelijke brug neer die tot 60 ton verkeer kon dragen. ,,Die bypass met de tijdelijke brug heeft al zes maanden voor de vervanging van de oude brug dienst gedaan.” Opdrachtgever van het werk is de gemeente Haaksbergen, die samenwerkte met de provincie Overijssel, Rijkswaterstaat en Waterschap Rijn en IJssel. Als de brug eind oktober 2025 klaar is, draagt Rijkswaterstaat de brug over aan de provincie. Het Rijk trekt zich terug omdat een paar honderd meter verderop nieuwe N18 al dienst doet.
Gebruikte liggers ingekort
De gebruikte betonnen liggers komen uit de A9 en waren oorspronkelijk ruim 22 meter lang. Voor de brug bij Haaksbergen was een lengte van zo’n 18 meter nodig. Dat betekent dat de elementen aan beide kanten ongeveer twee meter ingekort moesten worden. ,,Dat hebben we ter plaatse op de bouwplaats gedaan, ook om zo te kunnen laten zien hoe dat in z’n werk gaat.” Helemaal vlekkeloos ging dat niet. Reurink: ,,De liggers werden deze kant op getransporteerd met de oude druklaag er nog op. Die haalden we er hier af, maar bij twee liggers bleek daarna dat er ooit in geboord was, waarschijnlijk voor een geluidsscherm. We wilden geen risico nemen en hebben die twee liggers vervangen door twee andere uit het depot. Als de druklaag er in de buurt van de A9 al af was gehaald, dan hadden we de kosten voor het transport kunnen besparen. Dat is een les voor de volgende keer.”