nieuwspagina

Maurice Linders en Niels van der Hulst winnaars Betongame

Auteur: Remco Kerkhoven Foto: Betonhuis 15 november 2021 Laatste update 25 september 2023

Maurice Linders, student HBO Built Environment bij Associate degrees Academie en Niels van der Hulst, algemeen directeur bij Swaans Beton zijn de winnaars van de Betongame. De winnaars werden geloot uit bijna 300 deelnemers die in oktober de Betongame speelden. Zij winnen een ballonvaartvlucht.

“Tijdens de duurzame maand oktober konden twee spelers, een student en een professional, een ballonvaart winnen met het spelen van de Betongame. Een lage score halen was geen barrière om toch mee te kunnen doen”, vertelt Cindy Vissering van Betonhuis. Zij is nauw betrokken geweest bij de ontwikkeling van de game. “Al spelenderwijs konden de spelers zich verplaatsen in de verschillende rollen van het bouwproces. De antwoorden van de spelers geven een verrassend totaalbeeld. Spelers uit de groep aannemers en de groep ontwerpers kunnen zich goed in de rol van opdrachtgevers verplaatsen maar weten minder van de mogelijkheden om beton te verduurzamen.”

Rol opdrachtgever goed begrepen

De antwoorden uit de betongame geven inzichten hoe verschillende partijen tegen duurzaam bouwen met beton aankijken. Vissering: “Als we in 2030 tot 60% CO2 willen reduceren ten opzichte van 1990 en 100% van al het circulair gesloopte beton terug willen brengen in nieuwe betonproducten, dan moeten we beter samenwerken en innovaties versneld worden geïmplementeerd. Het is verrassend om te zien dat veel spelers weinig kennis hebben van beton. De data laat zien dat de spelers op dat deel van de betongame slecht scoren. De rol van de opdrachtgever wordt juist heel goed begrepen. ”

Cindy Vissering, adviseur Betonhuis
Het is verrassend om te zien dat veel spelers weinig kennis hebben van beton. De data laat zien dat de spelers op dat deel van de betongame slecht scoren. De rol van de opdrachtgever wordt juist heel goed begrepen

Samenwerken om te verduurzamen

Beter samenwerken kan betekenen dat opdrachtgevers plannen moeten loslaten of juist meer geld moeten investeren in bepaalde zaken. Maar ook dat bouwers en ontwerpers hun werkwijze en plannen tegen het licht moeten houden, wachttijden anders moeten inrichten, constructies moeten aanpassen, hergebruiken of slanker moeten construeren. “We zien dat de spelers met de rol opdrachtgever zichzelf heel goed kennen, maar de opdrachtgever kent andere rollen veel minder. Het is dus zaak dat we opdrachtgever, ontwerper en industrie samen aan tafel krijgen om stappen te zetten richting een duurzame betonsector en het duurzaam bouwen met beton.” 

Slagsessie Betonhuis 

Betonhuis heeft Thijs Struijk, directeur Sustainability Games uitgenodigd om de antwoorden uit de game te bespreken. In een korte slagsessie van 15 minuten vraagt Cindy Vissering om meer uitleg. Thijs geeft het overzicht van scores en een heatmap van de antwoorden wordt gedeeld. Volgens Thijs zijn de antwoorden minder duidelijk dan vooraf werd bedacht. Naast studenten speelden aannemers, ontwerpers en mensen uit de eigen industrie de betongame het meest.

In de slagsessie wordt uitleg gegeven om de Betongame binnen bedrijven in teams te spelen.

Slagsessie, een korte video over onderwerpen uit het Betonakkoord. In deze sessie sprak Cindy Vissering met Thijs Struijk over de resultaten uit de Betongame.
Remco Kerkhoven
Contactpersoon
Remco Kerkhoven
Adviseur Marketing, CSC, Communicatie, Statistiek, Public Affairs
0613049978