De laatste 400 meter van het Metro aan Zee traject wordt uitgevoerd als blokkenspoor. De spoorstaaf wordt hierbij verhoogd aangebracht op betonnen poeren.
Bekistingsoplossing gevonden voor project spoorlijn Metro aan Zee
Met het project Metro aan Zee verlengt de combinatie Boskalis Nederland en Swietelsky de spoorwegverbinding die nu eindigt bij Hoek van Holland Haven tot aan het Hoekse strand. Het 2½ km lange tracé wordt over een lengte van 1½ km op de oude spoorbaan gerealiseerd. De laatste kilometer naar het strand wordt uitgevoerd op betongefundeerde banen. Hünnebeck leverde een bekistingsoplossing voor de verschillende deeltrajecten.
Tunnelbekisting (enkelspoor)
Het betongefundeerde tracé van de Strandweg tot de Strandboulevard loopt achter appartementencomplexen en door Natura 2000-gebied. Dit deel wordt daarom uitgevoerd als tunnelbak die half verdiept is aangelegd. Vervolgens wordt deze afgedekt met zand en ingericht als duin. De tunnelbak zorgt er verder voor dat de omwonenden in de nabijgelegen appartementencomplexen geen overlast ondervinden van geluid en trillingen van de metrolijn. De tunnel heeft een lengte van circa 315 meter en een inwendige hoogte van 5,5 meter. Voor de bouw van de tunnel werd een tunnelbekisting ontwikkeld op basis van het modulaire zwaarlast ondersteuningssysteem INFRA-KIT.
Dit meccano-achtige ondersteuningssysteem is speciaal ontwikkeld om de ontwerp- en montagetijd bij cut-and-cover tunnels te verminderen. Het INFRA-KIT systeem wordt gecombineerd met H20-dragers en MANTO wandbekistingselementen. De INFRA-KIT tunnelkist is voorzien van wielen met vijzels. Na het storten van iedere moot laat men de tunnelkist terug op de wielen zakken en kan de tunnel als geheel met een lier worden doorgetrokken. De totale lengte per moot bedraagt 15 meter waardoor de tunnel in 21 storts een feit is.
Half verdiepte open bak
Het enkelspoor wordt ter hoogte van de oude duinen langs de strandboulevard verder uitgevoerd als half verdiepte open bak. De bak heeft een lengte van 225 meter en een hoogte van 1½ meter. Ook voor deze open bak ontwikkelde en leverde Hünnebeck een bekistingsoplossing op basis van het MANTO wandbekistingsysteem. MANTO is een zeer robuust en gemakkelijk te hanteren kraanafhankelijke bekistingssysteem voor het bekisten van grote oppervlakken. De half open bak wordt gestort in 15 moten van 15 meter. Na de half verdiepte open bak volgt een 50-75 m lang traject met wissels waarna wordt verdergegaan als dubbelspoor tot station Strand over het blokkenspoor.
Blokkenspoor
De laatste 400 meter van het Metro aan Zee traject wordt uitgevoerd als blokkenspoor. De spoorstaaf wordt hierbij verhoogd aangebracht op betonnen poeren. Zo kan het zand bij harde wind vrij verstuiven. De spoorstaven komen circa 0,5 m boven maaiveld met oplegpunten om de 1½ meter.