nieuwspagina

Betonstorten: voorbereiding is alles, zo wordt duidelijk uit webinar Betonhuis

Auteur: Kees Jansen i.o. Betonhuis Foto: Kees Jansen 13 oktober 2025

Ruim een derde van de betonbedrijven maakt altijd gebruik van een gedetailleerd stortplan. Een kwart doet dat ‘vaak’. Daarentegen gebruikt twintig procent nooit zo’n stortplan. Dat werd duidelijk bij het webinar van Betonhuis over technieken en processen van betonstorten dat op vrijdag 10 oktober is gehouden. Zo’n 175 mensen waren bij het online evenement aanwezig. 

Presentator Remco Kerkhoven van Betonhuis verwelkomde in de uitzending twee gasten: betontechnoloog Jurjen Talsma en directeur Erwin Ruiter van BSE Betonwerken. Ruiter vertelde uitgebreid over de dagelijkse praktijk van zijn bedrijf.

Geen weg terug

De belangrijkste conclusie van Erwin Ruiter: ,,Ik kan alleen maar zeggen: voorbereiden, voorbereiden en voorbereiden. Als je gaat storten is er geen weg terug. Zorg dus dat je goed voorbereid bent en zorg ook voor communicatie en veiligheid. Dan krijg je kwaliteit.” Bij de start van het webinar nam hij de deelnemers mee met een voorbeeld van het stortplan uit de dagelijkse praktijk. Onderdeel was een tekening van de plek waar gestort zou gaan worden. Centraal daarin was is de plek van de betonpomp, waarbij met een halve cirkel de reikwijdte werd aangegeven. Ook stonden stempeldruk en de plek van de rijplaten aangegeven. ,,Je zet ook meteen de volumes erbij, zodat het makkelijker wordt om te bepalen hoeveel kuub je moet bestellen.”

Stortplan leidraad

Erwin Ruiter: ,,Een stortplan is de leidraad. Je zorgt ervoor dat je niks kunt vergeten. Zo staat erin wie de betrokken partijen zijn, hoeveel kuub beton er nodig is, de vorm, wat je stort, dus een vloer of fundering, het soort beton en de afwerking.” Naar aanleiding van een vraag van een deelnemer  kwam ook naar voren dat ook rijtijden van de mixers en buitentemperaturen een plek krijgen in het stortplan.” Dat 37 procent van de deelnemers aan het webinar bij een bedrijf werkt dat altijd een stortplan maakt, kwam aardig overeen met de inschatting van Jurjen en Erwin. Hoewel veel in een stortplan met bijbehorende tekeningen vastgelegd kan worden, gaat het uiteindelijk ook om juiste uitvoering. En daar hoort een visuele controle op de bouwplaats voor het storten ook bij.

Koffiebeker en zaagsel op stort

Zo werd er in het online seminar ook een afbeelding met het enkele foto’s getoond waaruit blijkt dat een zichtcontrole geen overbodige luxe is. Zo waren er voorbeelden waarop zaagsel, een koffiebeker en water op de stortplek te zien waren. Remco Kerkhoven: ,,Waar vervuiling zit, kan geen beton zitten.” En dat is dus van invloed op de kwaliteit van het beton. Het webinar werd afgesloten met aandacht voor het aspect veiligheid. ,,Dat is natuurlijk heel belangrijk”, zei Ruiter. ,,Je wilt natuurlijk dat iedereen aan het einde van de werkdag gezond naar huis kan gaan.” Uit de poll bleek dat die veiligheidswens in de praktijk wordt toegepast. Op de vraag ‘Hoe goed voelt je team zich voorbereiden op veiligheidsaspecten tijdens een stort?” antwoordde bijna de helft (48 procent) dat dat zeer goed is en 45 procent ‘redelijk goed’.

Communicatie cruciaal

Jurjen Talsma benadrukte dat communicatie cruciaal is voor veiligheid op de plek waar gestort wordt. ,,Spreek elkaar erop aan als er sprake is van een onveilige situatie. Ik kom soms tegen dat een radio zo hard staat dat elkaar waarschuwen voor gevaar niet mogelijk is. Je mòet kunnen communiceren.” Dat geldt wat hem betreft ook bij het contact met de chauffeur van de betonmixer. ,,Ik heb liever dat de chauffeur gebruik maakt van spiegels in plaats van zijn camera. Met een spiegel zie jij de chauffeur en hij jou, met de camera is dat vaak niet het geval.”

Volgende webinar

Op vrijdag 14 november is er opnieuw een webinar over betonstorten van Betonhuis. Dan gaat het over kwaliteitscontrole en monitoring. Dan gaan presentator en gasten in op de inspectie van de betonmix, controle op maatvoering, hoogte en betondekking en tenslotte op slimme technologieën voor realtime monitoring.

Kijk het webinar terug

Remco Kerkhoven
Contactpersoon
Remco Kerkhoven
Adviseur Marketing, CSC, Communicatie, Statistiek, Public Affairs
0613049978