nieuwspagina

De onzichtbare waterdragers in Rotterdam

Auteur: Naomi Heidinga Foto: Romein Beton 20 november 2024 Laatste update 26 november 2024

Het containervervoer in en naar de Rotterdamse haven neemt de komende jaren verder toe. Dat geldt ook voor het goederenvervoer per trein. Om deze groei mogelijk te maken, wordt de komende jaren geïnvesteerd in het Rotterdamse spoor. 

Tot 2027 wordt gewerkt aan de ontwikkeling van Emplacement-Maasvlakte Zuid (EMZ), dat in etappes wordt aangelegd. Eén van de eerste stappen in dit traject is het plaatsen van duikers, gemaakt door Romein Beton. Deze pioniers zijn straks zo goed als onzichtbaar. 

Wat is een betonnen duiker?

Een betonnen duiker is een kokervorming element/tunnel die wordt gebruikt om water onder (spoor)wegen, paden of andere obstakels door te laten lopen. “Duikers worden onder meer in woonwijken toegepast voor de watergangen,” vertelt Robert van Dijk van Romein Beton. “Deze duikers zijn veelal aan het zicht onttrokken.” Duikers kunnen echter ook worden gebruikt als ecotunnel, zodat dieren veilig een weg kunnen oversteken. 

De betonnen duikers worden gemaakt van gewapend beton. Het beton is goed in het opnemen van drukkrachten; de wapening vangt de trekkrachten op. Romein beschikt over betonnen duikers met verschillend wanddiktes en afmetingen, afhankelijk van de toepassing. De meeste duikers zijn gemiddeld zo’n 20 tot 30 meter lang. “In het geval van de Maasvlakte ging het om fors grotere exemplaren, tot 76 meter lang.”

Robert van Dijk, Romein Beton
Je kunt denken aan plakjes cake, die samen één geheel vormen. Elk element is zo’n 22 ton zwaar."

 Voorspanning met aanhechting

Eerst worden de voegen volgegoten met krimparme gietmortel. Vervolgens worden de spankabels aangebracht. “In elk element zijn hiervoor sparingen aangebracht.” Zo ontstaat een enorm sterk geheel. “Men noemt deze voorspanconstructie ook wel voorspanning met aanhechting (VMA). De voegverbinding is vloeistofdicht, dus er kan geen water wegsijpelen.”

Het betonbedrijf heeft elementen voor drie duikers geleverd. “Het gaat om duikers van een lengte van 26, 73 en 76 meter.” De elementen moesten, vanwege het gewicht, per stuk worden vervoerd. “Het produceren van elementen voor duikers is voor ons niet zo bijzonder, maar bij dit project ging het om uitzonderlijk grote duikers. Dat vraagt wel iets wat betreft de planning, productie en montage.” Met de betonnen duikers kan men een lange tijd vooruit, ze gaan 50 tot 100 jaar mee. 

De aanleg van het EMZ betekent niet alleen een betere spoorverbinding van de haven naar het achterland. Ook levert het duurzaamheidswinst op. Door jaarlijks 6750 extra treinen te laten rijden, kunnen 675.000 vrachtwagenritten worden vervangen. 

Remco Kerkhoven
Contactpersoon
Remco Kerkhoven
Adviseur Marketing, CSC, Communicatie, Statistiek, Public Affairs
0613049978
headschot-grijs.jpg
Contactpersoon
Vacature
Adviseur Techniek en Verduurzaming, Bestuursondersteuning Constructief Prefab