Betonindustrie verduurzaamt door inzet van elektrisch transport
De eerste volledig elektrische betonmixer rijdt nu een jaar rond in Nederland, hybride wagens waren er al eerder. De eerste ervaringen met het energie neutrale voertuig, aangedreven door groene stroom, zijn positief. Zo worden er steeds meer stappen gezet om tot een CO2-reductie van 50 procent in 2030 te komen, maar we zijn er nog niet. Het negende webinar van Betonhuis uit de serie Aan de slag met het Betonakkoord ging over optimalisatie en vergroening van transport.
In de uitzending waren Maarten Hof van Wierda Hybrid Technologies en Imre Lörinc van Volvo Trucks te gast. Wierda ontwikkelde in samenwerking met afnemer Kijlstra Betonmortel de eerste volledig elektrische betonmixer, een wereldprimeur, Volvo is ook goed op weg. Het bedrijf streeft ernaar om in 2023 alle vrachtwagentypes ook elektrisch aangedreven te kunnen leveren.
Wierda Hybrid Technologies en Kijlstra Betonmortel vertoonden een filmpje waarin de ontwikkeling van de wagen werd belicht. René Kors van Kijlstra vertelt over het dagelijks gebruik: ,,We gebruiken ‘m in de binnenstad van Amsterdam en dat gaat prima, maar ga je de lange baan op dan mis je toch actieradius. Hoe ga je daar mee om?”, vroeg Kors aan Hof.
Snelladers
Maarten Hof van Wierda Hybrid Technologies: ,,Je moet dan denken aan snelladers, maar dan heb je wel de medewerking van bijvoorbeeld gemeenten nodig. Er zullen toch voldoende punten moeten zijn om op te laden.”
Volvo heeft daar al ook over nagedacht en is samen met andere producenten al tot actie overgegaan, zei Imre Lörinc. ,,De vraag over de actieradius van elektrische trucks wordt het meest gesteld. Wij gaan samen met anderen trachten zo’n 1500 tot 1700 groene oplaadpunten in Europa te maken, zodat elektrische trucks ook de routes kunnen rijden. Zo willen we die transitie naar elektrisch rijden een boost geven.” Dat doet Volvo samen met Daimler Truck en de TRATON GROUP. Met dat project is 500 miljoen euro gemoeid.
Andere manieren
Overigens liet hij zien dat het niet alleen met nieuwe technieken de CO2-uitstoot teruggedrongen kan worden. Er zijn ook andere manieren. Zo is het volgens Lörinc mogelijk om met minder luchtweerstand, de juiste motor, de goede versnellingsbak, assen en goede banden een behoorlijke CO2-besparing krijgen. ,,En zo heb je een truck die er hetzelfde uitziet, maar inwendig volledig anders is en toegespitst op het besparen van brandstof.”