nieuwspagina

Vrouwen in de betonbouw: Elke, de 'Lady in Green' over innovatie en duurzaamheid

Auteur: Betonhuis communicatie / ASEGA Foto: ASEGA 8 maart 2024 Laatste update 23 maart 2024

Elke is verantwoordelijk voor de inkoop van grondstoffen bij Heidelberg Materials in Den Bosch. Als een van de weinige dames werkzaam in de betonsector, vertelt ze in dit interview meer over haar werkzaamheden, haar persoonlijke doel en hoe het is om als vrouw te werken in wat velen bestempelen als een ‘mannensector’.

Acht jaar geleden begon Elke met werken bij Heidelberg Materials, voorheen HeidelbergCement. Hoe ze hier terechtkwam is volgens Elke zelf niet zo spannend. “Ik ben hier via een recruiter terecht gekomen en sindsdien ben ik eigenlijk blijven plakken.” In eerst instantie was Elke niet direct aangetrokken tot de betonbranche. “Het was vooral de diversiteit van de functie die mijn aandacht trok. Desondanks heb ik in de tussentijd beton leren kennen als een veelzijdiger en duurzamer product dan ik aanvankelijk dacht.”

De leukste functie

In de acht jaar dat ze werkzaam is bij Heidelberg Materials heeft Elke een aantal functies vervuld. “Ik begon als assistente van de toenmalige directrice en ben geleidelijk aan steeds meer betrokken geraakt bij het bedrijf en heb meegewerkt aan allerlei projecten.’’ Inmiddels heeft Elke een andere functie binnen Heidelberg Materials. “Momenteel ben ik verantwoordelijk voor de inkoop van grondstoffen en ESG, ofwel alle duurzaamheidsaspecten binnen de betonindustrie van Nederland. Ik heb tijdens mijn loopbaan ontdekt dat ik graag bezig ben met inkoop en duurzaamheid en in mijn huidige functie kan ik die twee combineren. Ik vind dat ik de leukste functie heb binnen dit bedrijf!” 

Een vrouw met een missie 

Juist die liefde voor duurzaamheid schemert door in de doelstellingen die Elke voor zichzelf stelt binnen Heidelberg Materials. “Mijn ambitie is om bewustwording te creëren over het feit dat beton een duurzaam en circulair product is.” Om deze ambitie waar te maken, is Elke zowel intern als extern actief. “Ik geef bijvoorbeeld webinars aan collega’s over duurzaamheid en extern probeer ik via allerlei kanalen duidelijk te maken dat beton geen slecht, maar een prachtig bouwmateriaal is.”

Een duurzaam product 

Van het feit dat bij de productie van beton veel CO2 vrijkomt is Elke zich bewust. Ze erkent dat deze uitstoot van beton een slechte reputatie heeft bezorgd, maar volgens haar is daar een goede reden voor: “Dit heeft te maken met het feit dat we beton ontzettend veel gebruiken. Na water is beton het meest gebruikte product op aarde en in Nederland gebruiken we gemiddeld 1 kuub per persoon per jaar. Wereldwijd is de betonindustrie goed voor 7% van de CO2-uitstoot, maar in Nederland is dit slechts 1,6 %.’’ Dit mag volgens Elke meer gecommuniceerd worden. “De cijfers zijn er, maar nu moeten we als betonindustrie zorgen dat deze kennis bekend wordt bij het grote publiek.”

Elke, inkoop van grondstoffen en ESG Heidelberg Materials
Ben je een vrouw en twijfel je om in deze sector te beginnen, doe dit dan vooral! Het is een leuke sector met gevarieerd werk, en je hebt de kans om bij te dragen aan een duurzaam bouwproduct."

Circulair slopen 

Naast duurzaam is beton ook circulair, beargumenteerd Elke. Volgens haar zit Nederland ook qua circulariteit op de goede weg. “Zoals ik al zei, is beton een van de meest gebruikte materialen ter wereld, dus stoppen met het gebruik van beton is niet realistisch. Daarom is het belangrijk dat we inzetten op circulariteit, oftewel het hergebruiken van gesloopt beton in nieuwe bouwprojecten. Hier zien we in Nederland steeds meer vooruitgang in.” Dit blijkt ook uit Elke’s dagelijkse werkzaamheden. ‘’Als verantwoordelijke voor inkoop probeer ik zoveel mogelijk grondstoffen aan te schaffen uit circulaire bronnen, wanneer dit mogelijk is.” 

Betonakkoord 

In het Betonakkoord staat dat de betonindustrie uiteindelijk volledig circulair moet worden. Elke wil ervoor zorgen dat ook Heidelberg Materials meewerkt aan dit doel. “We hebben voor onszelf de doelstelling opgesteld dat we in 2030 maar liefst 30% van ons primaire zand en grind vervangen door secundair materiaal.” Hiervoor moet er volgens Elke wel genoeg én op de juiste manier gesloopt worden. “In Nederland wordt er momenteel steeds preciezer gesloopt, we zijn hierin zelfs een van de beste ter wereld. Nu moeten we er nog voor zorgen dat goed secundair materiaal terugvloeit naar de betonindustrie en niet onder de weg verdwijnt.”

betonhuis_betonvrouw_elke_04.png

Elke haar boodschap is duidelijk: beton is een circulair en duurzaam product. “Kijk maar naar het Colosseum in Rome. Dat staat er nog steeds, terwijl houten gebouwen uit die tijd allang vergaan zijn. Misschien niet de beste vergelijking, want hout is een ander product, maar het illustreert wel dat beton ontzettend lang meegaat.”

Een echte mannensector  

Velen zien de betonindustrie als een typische mannenwereld en Elke beaamt dit. “Ja, het is inderdaad een door mannen gedomineerde sector. Dit merk ik aan het feit dat ik weinig vrouwen tegenkom tijdens mijn werkzaamheden.’’ Toch vindt Elke dit niet erg, geeft ze aan. “Dit is eigenlijk altijd zo geweest en soms wordt er raar opgekeken wanneer er een vrouw komt binnenlopen in plaats van een man. Gelukkig wordt hier dan verder bijna nooit raar over gedaan.” Desalniettemin wil Elke iets meegeven aan toekomstige vrouwen die overwegen om in de betonindustrie te werken. “Je moet af en toe wel stevig in je schoenen kunnen staan. Het is best wel een conservatieve sector en mocht je iemand tegenkomen met vooroordelen, spreek je dan zeker uit.” Elke raadt iedereen, vooral vrouwen, aan om juist in deze sector te werken. “Ben je een vrouw en twijfel je om in deze sector te beginnen, doe dit dan vooral! Het is een leuke sector met gevarieerd werk, en je hebt de kans om bij te dragen aan een duurzaam bouwproduct. Laat je dus vooral niet tegenhouden door het feit dat dit een zogenaamde mannenwereld is.”

Remco Kerkhoven
Contactpersoon
Remco Kerkhoven
Adviseur Marketing, CSC, Communicatie, Statistiek
0613049978