kennispagina

Tunnelbekisting beton

Tunnelbekisting is een speciaal soort bekisting voor beton, waarbij de wanden en de daarop liggende vloer, een beuk genoemd, in één arbeidsgang worden gestort en de volgende ochtend kan worden ontkist. Daarna herhaalt deze cyclus zich en kan een betonnen casco in een recordtempo worden gemaakt.

Betonnen casco in recordtempo bouwen

Tunnelbekisting is geschikt voor laagbouw én hoogbouw en er kunnen verschillende cascovormen mee worden gemaakt. Tijdens de bouw wordt er in een dagcyclus gewerkt en binnen dit proces zijn afwijkende breedtes, hoogten en dieptes van een betonnen casco te realiseren. Ook het vervaardigen van schegvormen en uitkragende vloeren zijn geen probleem. De tunnelbekistingen zijn voorzien van uitgekiende mechanismen die het plaatsen en verwijderen eenvoudig maken. Bij halve tunnels kunnen binnen een project eenvoudig verschillende beukbreedtes worden gecreëerd. Dit kan bijvoorbeeld door gebruik te maken van wegklapbare paspanelen.

Ontkisten tunnelkist

Het ontkisten van de tunnel vindt plaats door het laten zakken van het tunneldek, dit is het plafond, dat de bovenkant van de wand door de zakbeweging iets naar binnen laat schranken. Vervolgens zakt de gehele bekisting een stukje, waardoor het geheel op een aantal wielen komt te rusten. Deze wielen zijn op vaste afstanden aan de wanden vastgemaakt. Vervolgens rijdt de tunnel met behulp van een lier de beuk over een speciale hangsteiger uit. Zodra de eerste hijsogen eruit steken, worden deze aan de kettingen van de compensatiecilinder vastgezet. Deze hangt in een viersprong die aan een hijskraan is bevestigd. Vervolgens rijdt de tunnel verder uit, terwijl er niet wordt gecompenseerd. Wanneer de achterste hijspunten vrijkomen, worden deze aan de andere twee punten van de viersprong bevestigd. De compensatie cilinder wordt dan verlengd, waardoor alle vier de hijspunten dan evenveel gewicht dragen. Op de achterste rijwielen staat geen druk meer. Hierna tilt de kraan de gehele tunnel eruit en zet deze klaar op de volgende beuk die gemaakt gaat worden.

Hele tunnels, halve tunnels en tunnelmoten

Een deel van de nieuwbouwwoningen en appartementen vertoont een trend naar hogere, bredere en diepere casco's. Door het gebruik maken van tunnelbekisting is dit goed uitvoerbaar. Lange lengtes worden gehaald door tunnels op te delen in tunnelmoten. Bij grote overspanningen (breedte van de woning) kunnen halve tunnels worden ingezet. Bij tunnelmoten kan de diepte van de tunnel optimaal worden aangepast aan de diepte van de woning. Bovendien zijn ze lichter en dus gemakkelijker te verplaatsen. Voor weinig voorkomende, sterk afwijkende vloervelden kan een combinatie met breedplaatvloeren worden overwogen. Beukbreedtes tot 9 meter zijn mogelijk. Tunnelbekisting komt het best tot zijn recht bij grote series, maar ook bij projecten vanaf zes woningen kan de inzet van tunnelbekisting economisch rendabel zijn.