Op de foto is een prachtige verdiepingsvloer te zien, opgebouwd uit kanaalplaten van 14,20 meter lang. Wij waren vastbesloten om deze zorgvuldig te demonteren en door te verkopen", aldus Robert van den Berg. Foto: VBI
Oude kanaalplaten blijken sterker dan nieuwe, dat is de winst van een ‘mislukt’ project
Het leek zo mooi: een tussenvloer met 43 betonnen kanaalplaten die betrekkelijk eenvoudig uit een te slopen bedrijfspand in ’s-Gravenzande gehaald zouden kunnen worden. Daarna zouden ze een plekje kunnen krijgen in een nieuw pand. Delete Sloopwerken uit Naaldwijk wist er echter maar twee platen uit te halen, de rest lukte niet vanwege de druklaag die er bijna veertig jaar geleden op was gestort. Teleurstelling over het mislukte circulariteitsavontuur zou je zeggen, maar niets is minder waar.
Zowel Delete Sloopwerken als kanaalplatenproducent VBI, de afnemer van de twee kanaalplaten, vinden het een leerzaam en waardevol project. ,,Het heeft ons belangrijke informatie opgeleverd over de sterkte van gebruikte kanaalplaten”, zegt duurzaamheidsman Thies van der Wal (rechts op de foto) van VBI. ,,Door metingen kwamen we erachter dat de kwaliteit in veertig jaar alleen maar is toegenomen”, zegt Van der Wal. De sterkte bleek aanzienlijk hoger dan nieuw. Daar waar bij veel andere materialen de kwaliteit minder wordt, is dat bij kanaalplaten andersom.”
Mooie kanaalplaatvloer
Maar eerst even een paar stappen terug in de tijd. VBI en Delete Sloopwerken kenden elkaar nog niet toen het sloopbedrijf de opdracht kreeg om een oud bedrijfspand in ’s-Gravenzande te slopen. ,,Er lag een hele mooie verdiepingsvloer in met kanaalplaten van 14,20 meter lang. Wij wilden die graag demonteren en verkopen”, zegt directeur Robert van den Berg van Delete Sloopwerken (links op de foto). ,,We kijken altijd bij panden die we moeten slopen of onderdelen hergebruikt kunnen worden. We dachten dat we de kanaalplaten vrij eenvoudig zouden kunnen demonteren. Aanvankelijk dacht ik dat vooral het van elkaar losmaken de grootste klus zou gaan worden, maar dat ging vrij vlot. We hadden eerder al eens kanaalplaten geoogst bij een voormalige vuurwerkfabriek en dat ging zonder problemen.”
Doorzettingsvermogen
Om een afnemer te vinden voor de kanaalplaten uit ‘s-Gravenzande, plaatste Delete Sloopwerken en Betonhuis een bericht op LinkedIn. Thies van der Wal las het en nam direct actie. Zo kwam het contact tot stand. ,,Een paar dagen later was ik al samen met Robert in het te slopen pand”, zegt Van der Wal. ,,Ik had al het idee dat het vrij lastig zou worden, maar Robert is ervoor gegaan en daar verdient hij alle credits voor. Bovendien was het door de beperkte hoogte van het pand niet makkelijk om ze er heel uit te krijgen. Maar met goede mensen en goeie spullen lukt het”, zegt Van der Wal. ,,Nogmaals: complimenten.” Later bleek dat de gestorte drukvloer niet zonder schade van de kanaalplaten te krijgen was. ,,We zijn er een dag mee bezig geweest, maar toen was wel duidelijk dat het onmogelijk was”. Zegt Van den Berg. Wel kwamen er twee kanaalplaten af waar geen druklaag op was aangebracht en die gingen met de vrachtwagen naar het Friese fabriekslaboratorium van VBI.
Doormidden gezaagd
Het waren belangrijke platen voor het bedrijf. ,,Wij weten veel van het maken van kanaalplaten, maar waren erg benieuwd naar de sterkte na tientallen jaren. We hebben de platen doormidden gezaagd en onderzoek gedaan naar de kwaliteit en sterkte.” En wat bleek: de oude kanaalplaten waren sterker dan nieuwe. Van der Wal heeft genoeg leuke details over de platen. ,,Het bleek dat de platen in 1987 waren gemaakt door Spanbeton in Koudekerk aan de Rijn, dat is inmiddels ook van VBI.” Als het was gelukt om het grootste deel van de kanaalplaten ongeschonden uit het slooppand te halen, dan had VBI ze willen hergebruiken voor de nieuwe kanaalplatenfabriek in Koudekerk. Maar de cirkel kwam niet rond. Als er geen gewapende druklaag op de verdiepingsvloer had gelegen, maar een dekvloer, dan was het volgens Van der Wal van VBI nog wel mogelijk geweest. ,,Maar door er een betonnen druklaag op te storten, zaten de platen en de vloer knettervast aan elkaar.”
Remontabel bouwen: folielaag
Er is een oplossing, maar daar zal bij het construeren van een gebouw rekening mee gehouden moeten worden. Van der Wal: ,,Als je bijvoorbeeld plastic folie, het liefst gerecycled, tussen de druklaag en de kanaalplaten doet, wordt het een stuk eenvoudiger om ze los te halen. Remontabel bouwen.” Nog een mogelijkheid: het minder vaak toepassen van een druklaag. ,,Een druklaag is niet altijd nodig. In negentig procent van de gevallen had het ook zonder druklaag gekund, maar dat vraagt wel ruimte voor de constructeur om daarmee aan de gang te gaan. Voor de zekerheid een druklaag aanbrengen is makkelijk, maar het maakt hergebruik niet eenvoudig.” Van der Wal denkt dat voorlichting en wetgeving kunnen zorgen voor het makkelijker hergebruiken van kanaalplaten.
Oude platen hebben waarde
En dan is het natuurlijk ook erg prettig dat de kwaliteit bij het klimmen van de jaren alleen maar toeneemt. ,,Dit project heeft ons voornemen bevestigd om met een refurbished-label te komen. De hele markt mag straks kanaalplaten inleveren bij ons, mits ze schoon, heel en veilig te handlen zijn. Mede dankzij de informatie die we nu hebben gekregen, kunnen we hergebruikte producten met garantie aanbieden.” Voor VBI was de magere oogst van kanaalplaten dus eigenlijk een groot succes, hoe zit dat met Delete Sloopwerken? ,,Ik doe het zo weer”, zegt directeur Robert van den Berg. ,,Door dit te doen, hebben we geleerd voor een volgende keer. En de platen hebben waarde, want ze zijn minstens zo goed als nieuw.”