nieuwspagina

‘Lef, leiderschap en durf nodig’, zegt Mart Mensink van ‘Tinder voor hergebruik materialen’

Auteur: Kees Jansen i.o. Betonhuis Foto: Kees Jansen 10 november 2023 Laatste update 12 november 2023

Mart Mensink zat wat te swipen op datingapp Tinder toen hij opeens een ingeving kreeg. Als mensen op deze manier kunnen matchen, waarom zou dat dan niet kunnen met materialen. ,,Ik zag in de sector dat het maar niet wilde lukken met hergebruik van bouwmaterialen. Toen heb ik een plan gemaakt, ontslag genomen en ben ik begonnen met DuSpot.”

Inmiddels zijn we een jaar of drie verder en zijn er al zeker honderd gebruikte bouwmaterialen aan een tweede leven begonnen. Van betonnen tegels tot aan grond en slagboominstallaties. Het zouden ook wel tweehonderd of driehonderd deals kunnen zijn, want dat houdt DuSpot nog niet precies bij. ,,Ik weet wel dat er in die drie jaar 4000 matches tot stand zijn gekomen, maar daar komt niet altijd een deal uit.”

Meest geschikte partner

Het in Enschede gevestigde DuSpot, dat staat voor Duurzaamheidsspot, begon als eenmansbedrijf en is anno 2023 gegroeid naar een onderneming met vijf mensen. Mensink: ,,We hebben 270 organisaties die zijn aangesloten, veelal gemeenten, waterschappen en provincies, maar ook aannemers.” Als die wat zoeken voor een tweede leven of wat kwijt willen, bieden ze dat aan. Het systeem zoekt op basis van de gegevens de meest geschikte partner en zo komt een match tot stand. ,,Ik ben ermee begonnen omdat we naar een circulaire economie toe mòeten”, zegt Mensink met nadruk. ,,Grondstoffen zijn eindig, dus we moeten er zuinig mee omgaan. Ook zie je landen als China de beschikking hebben over veel grondstoffen en dat maakt je afhankelijk. Verder ga je verspilling tegen als je materialen opnieuw gebruikt. Ik heb nog nooit iemand gezien die vòòr verspilling is, dus waarom zou het niet werken?”

Mart Mensink, Duospot
Ga niet in discussie over geld, maar wees blij dat je de materialen niet hoeft te laten afvoeren. De transportkosten zijn voor rekening voor de afnemer en je stimuleert hergebruik door het goede voorbeeld te geve

'Tweedehands is besmet woord'

Hij kan wel een reden geven waarom het niet meteen werkt. ,,Veel mensen zien gebruikte materialen, bijvoorbeeld betonnen tegels, als afval, iets waar je vanaf moet. Afval is een besmet woord, iets vies. Net als tweedehands, ook al zo’n besmet woord. Maar het zijn grondstoffen, die moet je niet weggooien.” Wat ook niet helpt is dat onze hele economie is ingericht op lineair. Je koopt iets nieuws, gooit het na verloop van tijd weg en schaft weer iets nieuws aan. ,,We zitten vast in dat systeem, ook omdat het in de loop van de tijd is geperfectioneerd. Maar we moeten naar circulair toe. Dus bij aanbestedingen uitgaan van hergebruik, tenzij het niet kan. En niet: nieuw, tenzij.” Mensink gelooft in klein en lokaal beginnen en dan uitbreiden naar het hele land en daarna wellicht andere landen. ,,We zijn sterk vertegenwoordigd in het oosten van het land.” Hij ziet dat er op dit moment nog niet helder in beeld is waar de vraag naar opnieuw te gebruiken materialen ligt. ,,Daarom stimuleren we bijeenkomsten waar vraag en aanbod elkaar ontmoeten. Als meer bekend is waar vraag naar is, dan kunnen de aanbieders daar beter op inspelen.”

Onvoldoende lef

Wat de ondernemer ziet is dat veel organisaties onvoldoende lef hebben om over te stappen op hergebruik van materialen. ,,Lef, leiderschap, durf. Dat zijn eigenschappen die helpen. Helaas heb je veel mensen die vooral belemmeringen zien, bijvoorbeeld op het gebied van certificering, levensduur en kwaliteit. Je hebt wel duurzaamheidsdoelen voor 2030 en 2050, maar het is te vrijblijvend. Als je ze wilt bereiken, zul je gewoon wat moeten doen. Koplopers doen dat en banen daarmee de weg voor het peloton.” Mensink dringt er op aan dat overheden onderling de materialen om niet van eigenaar laten wisselen. ,,Ga niet in discussie over geld, maar wees blij dat je de materialen niet hoeft te laten afvoeren. De transportkosten zijn voor rekening voor de afnemer en je stimuleert hergebruik door het goede voorbeeld te geven.”

Over DuSpot

Betonhuis publiceerde een verhaal over betonnen tegels waarin de matchingtool DuSpot een rol speelde. Het is hulpmiddel om vraag en aanbod van herbruikbare bouwmaterialen en grondstoffen bij elkaar te brengen. In korte tijd zijn al ruim tweehonderd organisaties aangesloten. Onder hen niet alleen gemeenten, maar ook woningcorporaties, aannemers, sloopbedrijven en leveranciers. De software van DuSpot (web-based) visualiseert vraag en aanbod van vrijkomende bouwmaterialen en brengt matches in beeld. Meer informatie via info@duspot.nl of DuSpot.nl

Remco Kerkhoven
Contactpersoon
Remco Kerkhoven
Adviseur Marketing, CSC, Communicatie, Statistiek
0613049978