nieuwspagina

Morssinkhof Groep introduceert het eerste Nederlandse betonijs

Auteur: Kees Jansen i.o. Betonhuis Foto: Kees Jansen 3 augustus 2023 Laatste update 5 september 2023

Het ziet eruit als beton, het heeft dezelfde structuur en de presentatie is op het terrein van betonbedrijf Morssinkhof Infra in Hengelo. Oh ja, en je kunt het eten en ambachtelijk ijsmaker Van der Poel heeft ermee te maken. 

Eind juli was de lancering van het allereerste en enige betonijs van Nederland. De gedachte aan de smaak van cement doet ons niet meteen watertanden, maar het betonijs mag er wezen. 

Positief profileren

Marketingmanager Hans de Ree van de Morssinkhof Groep: ,,Een tijdje geleden hebben we gebrainstormd over hoe we ons positief konden profileren in de betonmarkt. Het was die dag erg warm en al snel kwam iemand op het idee om betonijs te laten maken. Hoe beton ruikt, eruit ziet en voelt is wel bekend, maar hoe zou het nou smaken?” En zo legde De Ree contact met Pieter van de Poel, de bekende Hengelose ambachtelijke ijsmaker. ,,Zo heel af en toe krijg je weleens een verzoek om een speciaal ijsje te maken”, zegt hij op het terrein van de producent van betonstraatstenen, betonbanden en stil grasbeton. ,,Eerder werden we al eens gevraagd vis-ijs en asperge-ijs te maken, maar dat hebben we gezien de smaak toen niet gedaan.”

Grijze betonkleur 

In beton zag ijsmaker Van der Poel wel een uitdaging. ,,Morssinkhof had zelf al wat voorwerk gedaan waar ik wat mee kon. Het mysterieuze van het betonmengsel sprak mij wel aan.” De grijze kleur verkreeg hij door gebrande kokos en verder voegde hij onder andere noten, chocolade, cookie dough en cookie compound toe. ,,Dat is gezouten koek met wat olie”, zegt de ijsmeester. ,,Bij hogere temperaturen is dat vloeibaar, maar in ijs is het vast.” Met vier smaken reisde Van der Poel af naar Morssinkhof, waar verschillende medewerkers mochten proeven en de keuze werd bepaald. Marketingmanager De Ree: ,,We willen in september met het ijs in onze stand op de Vakbeurs Openbare Ruimte op 27 en 28 september gaan staan. Een beetje mindfuck doen. Mensen verrassen met ijs dat op betonmengsel lijkt, maar een heel andere smaak blijkt te hebben. We hopen dat dat blijft hangen.” Het betonijs lijkt in elk geval in de smaak te vallen bij het publiek. Het is een paar dagen verkrijgbaar geweest in een aantal vestigingen van de ijsmaker. In Almelo was het ijs al snel uitverkocht. 

Pieter van der Poel, ambachtelijke ijsmaker
Morssinkhof had zelf al wat voorwerk gedaan waar ik wat mee kon. Het mysterieuze van het betonmengsel sprak mij wel aan.”

Beton is cool

Morssinkhof wil met het ijs ook de aandacht trekken op een beroepen-oriëntatiemarkt voor jongeren tot 16 jaar. ,,We willen de boodschap overbrengen dat werken in de betonsector cool is. Het is een maakproduct en tastbaar. Dat is heel anders dan achter je laptop bezig zijn”, zegt De Ree. Morssinkhof laat het trouwens niet alleen bij stunts als het bedenken van betonijs, maar produceert ook op een duurzamere manier. De Ree: ,,We gebruiken onder andere recyclebare kunststofvezels en biobased grondstoffen voor het maken van onze producten. Zo leveren we een bijdrage aan het terugdringen van de CO2-uitstoot.”

Remco Kerkhoven
Contactpersoon
Remco Kerkhoven
Adviseur Marketing, CSC, Communicatie, Statistiek
0613049978
Taco van den Broek
Contactpersoon
Taco van den Broek
Bestuur onderteuning Constructief Prefab