Beton beschermt bodem bij tankstations
Vloeistofdicht, onderhoudsarm en duurzaam: dat zijn de belangrijkste vereisten voor vloeren bij tankstations. “Ik kan geen materiaal bedenken dat beter aan deze eisen voldoet dan beton,” aldus Arjan Blaauw van Cimitec. Zijn bedrijf legt betonnen vloeren aan bij tankstations in het hele land. Een van zijn klanten is Fieten Olie, goed voor tweeënveertig tankstations in Nederland. “Beton helpt onze bodem te beschermen tegen de indringing van olie en brandstof.”
Nieuw tankstation
Blaauw is te gast bij Richard Fieten, op het kantoor van diens bedrijf in Hollandscheveld. De heren bespreken een nieuw tankstation, dat bij Steenwijk wordt aangelegd. “Daar komen naast benzine- en dieselpompen ook laadpunten voor elektrische auto’s. Ook willen we daar de mogelijkheid creëren om waterstof te tanken,” aldus Richard Fieten. Het is volgens hem de toekomst, onder meer voor het vrachtverkeer. Het duurt nog wel even voor een volledige omslag naar elektrische auto’s en auto’s op waterstof wordt gemaakt. “Daar gaan nog heel wat jaren overheen. Er worden nog steeds benzineauto’s verkocht.”
Vloeistofdichte vloeren nodig
Zolang benzine en diesel wordt getankt, zijn vloeistofdichte vloeren bij tankstations nodig om te voorkomen dat de brandstof de bodem in verdwijnt. Goed nieuws voor Cimitec, een bedrijf dat gespecialiseerd is de aanleg en onderhoud van gecertificeerde vloeistofdichte vloeren voor onder andere tankstations. De oorsprong van het bedrijf ligt in de grond- weg- en waterbouw, waarbij het zich is gaan specialiseren in de aanleg en onderhoud van gecertificeerde vloeistofdichte vloeren. Blaauw nam het bedrijf in 2000 over. “Voor de jaren negentig gebruikte men voor tankstations vooral vloeistofdichte betonelementen, voor het maken van vloeistofdichte vloeren die ter plekke werden voorzien van voegvullingsmassa. Tegenwoordig worden hoofdzakelijk in het werk gestorte monolieten betonvloeren gebruikt. Daarbij is minder kans op plaatselijke verzakking en is er een minimum aan kitvoegen noodzakelijk . Belangrijk is echter wel dat de basis, de fundatie van de vloer, goed is. Deze moet stabiel en vlak zijn. En de vloer moet goed worden aangelegd met de juiste detaillering."
Steeds strengere eisen
Door de steeds strengere en uitgebreide milieu-eisen met de daaruit voortvloeiende regelgeving worden in toenemende mate vloeistofdichte vloeren aangelegd. Hoe de vloeistofdichte betonvloeren moeten worden aangelegd en onderhouden staat in de BRL SIKB 7700 met het daarbij behorende protocol 7702. Cimitec levert gecertificeerde vloeistofdichte betonvloeren en elementvloeren inclusief het vloeistofdicht afwerken van de voegen. Het proces is gecertificeerd door het KIWA. “In oorsprong waren we een van de eerste bedrijven in Nederland die gecertificeerde betonvloeren aanbracht.” Het bedrijf heeft het hele proces in eigen hand: van het zorgen van advies en de complete uitvoering vanaf de fundatie en afwatersysteem, het aanbrengen van wapening en storten van het beton en de afwerking. “Naast de door de centrale geleverde vloeistofdichte beton, is de verwerking van de mortel en detaillering van de vloer heel belangrijk. De afwerking van de vloer mag niet te glad zijn, in verband met valgevaar. Zeker wanneer de vloer nat is of wanneer er diesel achterblijft. De vloer wordt daarom standaard verruwd. Er zijn verschillende type afwerkingen, van glad tot een ruwere afwerking, die wordt verkregen door de vloer te voorzien van een bezemstreek of antislip te vlinderen. Ook kan een vloer worden verfraaid met een creteprint afwerking, een afwerking waar we in zijn gespecialiseerd. Een te grove afwerking is niet wenselijk, dat maakt de kans op vervuiling groter.” Fieten: “Vooral diesel zorgt voor vervuiling. Dat blijft dagelijks achter bij het tanken. Bij benzine heb je dat probleem niet, dat vervliegt. Om te voorkomen dat mensen uitglijden, worden onze stations elke week schoongemaakt door een schoonmaakploeg.”
Alleen beton is geschikt
Alleen beton is volgens Blaauw geschikt voor de aanleg van vloeren bij tankstations. Asfalt is geen alternatief: het is lang niet zo goed bestand tegen olie en brandstof als beton. Beton is bovendien heel duurzaam: onderhoudsarm en het gaat lang mee. “Bij het ontwerp gaan we uit van een levensduur van vijftien jaar, omdat die termijn voor een tankstation wordt gerekend, maar het beton zelf gaat veel langer mee.”
Vormvrijheid door monolieten vloeren
Voordeel van de monolieten vloeren is de vormvrijheid. “Wanneer Richard op het laatste moment besluit dat er ergens een afvoer moet komen, of een hoekje, dan kunnen we het ontwerp aanpassen. Zo hebben we voor een van onze opdrachtgevers een vloer gestort voor een eclipsvorming tankstation. Geen probleem met beton, het vraagt enkel een aanpassing aan de bekisting. Ook kunnen we kleuren toepassen, of een structuur aanbrengen, als de klant dat wil. Kleuren aanbrengen kan door middel van een vloeistofdichte gecertificeerde coating volgens protocol 7704 op het beton, of we voegen pigmenten toe.” De aanleg van de betonnen vloeren luistert nauw. “Klimatologische omstandigheden beïnvloeden het gedrag en de verwerkbaarheid van het beton. Gelukkig kun je daarop inspelen, In overleg met de betontechnoloog van de centrale kan het recept van het beton worden aangepast. Hierdoor begint het beton bijvoorbeeld sneller met verharden en daardoor kan het eerder worden afgewerkt. Om een kwalitatief goede vloer te leveren is het weer uitermate belangrijk. Regen tijdens het afwerken van de vloer is funest. Voor ons is het een kwestie om het weer continu in de gaten te houden. Medewerkers op kantoor houden zich daarmee bezig. Boven de 25 graden raden we af om betonnen vloeren aan te leggen. De kans op het ontstaan van krimpscheuren is dan te groot. Dat wil je niet bij vloeistofdichte vloeren. Ook regen kan roet in het eten gooien. Dat kan ervoor zorgen dat we de aanleg moeten uitstellen. Bij regen moet je de pas gestorte vloer goed afdekken. Daarom hebben we altijd folie en afdekzeil bij ons. Dek je de vloer niet af, dan beïnvloedt de regen de watercementfactor in de bovenste laag van het beton. Dat kan tot problemen leiden, de duurzaamheid wordt daardoor verlaagd. Ook al is het vervelend om geplande werkzaamheden uit te stellen, in sommige gevallen is dat voor alle partijen het beste.” Het storten en afwerken van de vloer is meestal in een dag gebeurd, de meeste tijd zit in de voorbereiding: die duurt een week. Eenmaal gestort en afgewerkt kan de vloer naar twee tot vier weken worden belast, afhankelijk van de omstandigheden en de betonsamenstelling. “Om het sterkteverloop van het beton te kunnen bepalen, en te weten wanneer deze belast kan worden, maken we kubussen tijdens de stort welke naderhand worden beproefd in een laboratorium. Dit doen we vooral bij nieuwe tankstations, waar na het storten van de vloer andere werkzaamheden moeten worden gedaan of het station zo snel mogelijk open moet voor gebruik .”