nieuwspagina

De ECO-paal® : minder beton, zelfde draagkracht

Auteur: Naomi Heidinga Foto: IJBGroep BV 4 juni 2024 Laatste update 4 juli 2024

Het Nijmeegse Lent heeft de primeur: daar wordt voor het eerst de ECO-paal® van de IJB Groep toegepast: een holle heipaal, met minder beton, maar met dezelfde draagkracht. Het is een pilotproject waarbij de betonspecialist en bouwbedrijf Heijmans de handen ineenslaan. “Deze innovatie draagt bij aan het behalen van onze duurzaamheidsdoelen voor 2030,” aldus Pim Ketelaars, duurzaamheidsmanager bij Heijmans.

Beide partijen vonden elkaar in hun duurzaamheidsambities. “IJB is al jaren een van onze vaste partners,” vertelt Ketelaars. “Vorig jaar november hebben we een bijeenkomst georganiseerd voor onze vaste partners. We hebben hen meegenomen in onze duurzaamheidsplannen voor 2030. Wanneer je partijen meeneemt in een dergelijk proces, kun je samenwerken in het behalen van deze doelen én ontstaan ideeën. De volgende dag belde IJB met de suggestie om de ECO-paal® toe te passen bij één van onze projecten. Het project in Lent was het meest geschikt om als pilot te dienen.”

Grote pluim voor betonspecialist

De betonspecialist verdient volgens Ketelaars een grote pluim. “Dit is echt een grote stap voor een bedrijf als IJB. Dit vraagt om een andere denkwijze, en een andere manier van produceren.” Tahl Tekofsky, Manager Verkoop en Projecten bij de IJB Groep, vult hierop aan dat het bij IJB tot dusverre vooral draaide om massa. Complimenten zijn ook op zijn plaats voor de bouwer. Een innovatie betekent niets wanneer deze niet wordt toegepast. Dat vraagt om visie en lef van een opdrachtgever. “Het idee voor een holle heipaal is niet nieuw,” aldus Tekofsky. “Twintig jaar geleden was de tijd er echter niet rijp voor. Dat is nu anders, omdat de materiaalbesparing veel relevanter geworden is. Bovendien is de techniek verbeterd.”

Pim Ketelaars, duurzaamheidsmanager bij Heijmans
We hebben onze partners meegenomen in onze duurzaamheidsplannen voor 2030. De IJB groep kwam met de suggestie om de ECO-paal® toe te passen bij één van onze projecten."

Veilig door robuuste kop

De nieuwe heipaal is in het Toekomstlab van de betonspecialist in Lemmer uitgebreid getest. “Hieruit blijkt dat het haalbaar is om minder beton te gebruiken zonder verlies van draagkracht van de heipaal,” vertelt Tekofsky. “De voet en kop van de paal zijn van massief gewapend beton. Dankzij de robuuste kop kan de holle heipaal veilig en zonder problemen de grond in worden geslagen. Bovendien zorgt de massieve kop voor een optimale verbinding met de bovenliggende fundering. De massieve voet garandeert op zijn beurt het draagvermogen.”

Duurzaamheidswinst

De ECO-paal® heeft een holte van binnen, waardoor 30 procent beton wordt bespaard. Dit leidt tot een CO₂ reductie van zo’n 25 procent. De afmetingen van de paal zijn gelijk aan die van de traditionele betonnen heipaal. De ECO-paal® wordt momenteel geproduceerd met een standaard schachtmaat van 29 x 29 centimeter en een holtedoorsnede van 19 centimeter. De lengte varieert van 6 meter tot maximaal 18 meter. Net als de massieve heipaal wordt de ECO-paal® in een mal gemaakt waarin een holte is uitgespaard. De vier zijden hebben verticale strengen aan voorspanwapening. 

Tahl Tekofsky, Manager Verkoop en Projecten bij de IJB Groep
We hebben goed gerekend aan de sterkte. De draagkracht is gegarandeerd en de wapening gaat breekschade tijdens transport tegen. De heipaal is lichter, waardoor de vrachtwagen meer heipalen kan vervoeren en de CO2-uitstoot van het transport dus lager is."

“Dergelijke wapening zit ook in onze traditionele heipalen. Omdat er minder beton is toegepast, hebben we goed gerekend aan de sterkte. De draagkracht is gegarandeerd en de wapening gaat breekschade tijdens transport tegen. De heipaal is lichter, waardoor de vrachtwagen meer heipalen kan vervoeren en de CO₂-uitstoot van het transport dus lager is,” vertelt Tekofsky. Bij het transport van de palen wordt bovendien een elektrische vrachtwagen gebruikt. “Dat vraagt een iets andere planning. Na een retourritje moet de vrachtwagen eerst een uurtje laden voor de volgende rit.”

Opschalen

Het pilotproject biedt de betonspecialist de kans om op te schalen. “Je kunt niet verwachten dat IJB van de één op de andere dag overstapt op de ECO-paal®, dat heeft tijd nodig,” aldus Tekofsky. Het project in Lent is de eerste stap, die voor beide partijen naar meer smaakt. “Door als bouwbedrijf voor langere tijd een verbinding aan te gaan met een leverancier, kun je ervoor zorgen dat innovaties worden opgeschaald. In Nederland worden innovaties teveel projectmatig toegepast. Bij elk project moet je dan opnieuw om de tafel om te onderhandelen over de prijs. Wanneer je voor langere tijd het vertrouwen naar elkaar uitspreekt, geef je partijen ook de kans om daadwerkelijk te innoveren. Innovatie vraagt nu eenmaal om de nodige investeringen,” besluit Ketelaars.

headschot-grijs.jpg
Contactpersoon
Vacature
Adviseur Techniek en Verduurzaming, Bestuursondersteuning Constructief Prefab