Verbindingen in rioolsystemen
Rioolbuizen moeten onderling met elkaar worden verbonden. Ook moeten verbindingen tot stand worden gebracht op de plek waar buisstrengen uitmonden in putten. Omdat de grond werkt (onder andere onder invloed van grondwater), is het belangrijk dat die verbindingen flexibel zijn en zo spanningen in de leidingen kunnen opvangen.
Mof-einde en spie-einde
De flexibiliteitseis resulteert in buizen met een mof-einde en een spie-einde, die tijdens de constructie van een riool in elkaar worden geschoven. Tussen de mof en de spie bevindt zich een elastische rubberen ring die zelfs bij de grootst mogelijke hoekverdraaiing voor een waterdichte afdichting zorgt. Enkele voorbeelden:
De ongeprofileerde spie met rolverbinding
Bij buizen met een ongeprofileerde spie is de mof aan de binnenzijde enigszins taps en heeft hij, achterin tegen het verticale vlak, een verdikking. De rubberring is massief. Dwarskrachten op de verbindingen, bijvoorbeeld als gevolg van zettingen, worden altijd eerst door de rubberring opgevangen. Zouden die dwarskrachten heel groot worden, dan gaat de verdikking achterin de mof bij het verticale vlak een rol spelen door die extreme dwarskrachten op te nemen. Maar zelfs in dat geval blijft de rubberring voor de vereiste waterdichtheid zorgen.

De geprofileerde spie met glijverbinding
Bij deze verbinding blijft de rubberring vanaf het begin stevig in een groef verankerd, waardoor er geen sprake is van rollen. De ring behoudt zijn positie, zelfs tijdens het intrekken van de mof in de spie. Doordat de groef de rubberring zijdelings ondersteunt, kan deze alle dwarskrachten effectief opnemen. Fabrikant de Hamer biedt twee typen verbindingen aan, waarbij het cruciaal is dat de rubberring spanningsvrij en gelijkmatig verdeeld op de juiste positie op de spie wordt geplaatst. Bij het F104-systeem van Martens wordt uitsluitend de mof van glijmiddel voorzien, vanaf de inloop tot aan de uiteindelijke positie van de rubberring na het inschuiven van de buis. Voor het F146-systeem geldt dezelfde werkwijze, met als verschil dat hierbij geen glijmiddel nodig is; dit is namelijk al geïntegreerd in de rubberring.
