Pilot ProRail met gerecyclede betontegels afgerond
In september 2019 kreeg het NS-station in het Limburgse Bunde de primeur, in maart van dit jaar volgden de stations in Etten-Leur en Maarn: nieuwe perrons met circulaire bestrating. Gedrieën vormen ze de pilot waarmee ProRail de businesscase onderzoekt over het gebruik van circulair beton: wat kost het de BV Nederland en wat levert het op aan CO₂-reductie?
Circulaire tegels
Laurens Wever is projectmanager voor ProRail en verantwoordelijk voor de vervanging en het onderhoud van de perrons van alle stations in Nederland. “Het balletje begon te rollen toen onze eigen green innovator Eva Dijkema mij wees op een betontegel die zij op de Dutch Design Week had gezien”, vertelt hij. “Deze tegel bestaat voor 76% uit gerecycled beton. Dat wordt op een slimme manier vermalen zodat de fracties grind, zand en cement volledig te hergebruiken zijn. Voor de circulaire tegels worden nieuwe grondstoffen toegevoegd om aan de kwaliteitsnormen te voldoen. ProRail zag hier genoeg potentie in om als eerste klant op te treden. Wij steunen dit soort innovatieve bedrijven en het past in de doelstellingen om onze footprint te reduceren.”
Alle testen doorstaan
De eerste tegels waren patroontegels, niet bruikbaar voor perrons. Wever: “Voor onze standaardtegels van 30 x 30 x 5 cm zijn nieuwe mallen gemaakt. Voor het eerste station in Bunde zijn als grondstof de tegels gebruikt die vrijkwamen bij de perronverbouwing van station Anna Pauwlowna. Gekozen is voor een donkere antracietkleur om zoveel mogelijk contrast te krijgen tussen de witte geleidelijnen en de schriklijnen langs het spoor. We hebben een beheerst risico genomen door pas achteraf te testen of de circulaire tegels aan onze eisen voldoen, maar ze hebben de testen op stroefheid en vorst én de drukproeven prima doorstaan.”
Milieueffecten
ProRail is niet alleen ondertekenaar van het Betonakkoord, het infrabedrijf wil ook koploper zijn in de betonwereld op het gebied van duurzaamheid en circulariteit. Wever: “Met deze drie stations hebben we in totaal 119.564 kg CO₂ bespaard. Voor de visualisatie: daarmee kun je 162 keer de wereld rondvliegen. Met het opnieuw gebruiken van oude, vermalen tegels hebben we voorkomen dat er 353.955 kg nieuwe winning nodig was aan zand, cement en grind. Dat is het gewicht van 79 olifanten. Overigens zijn de keerwanden van station Bunde ook gemaakt van deels gerecycled zand en dito grind. Het is de doelstelling van ProRail om in de EMVI-aanbestedingen de milieukostenindicator MKI, die alle milieueffecten in één score uitdrukt in euro’s, elk jaar verder naar beneden te brengen. Het is dan aan de inschrijvers om dat waar te maken. Initiatieven als circulair beton passen daar heel goed in.”
Doe mee en vertel uw verhaal
Onder het motto 'Beton voor een een duurzame toekomst van Nederland' zoekt Betonhuis opdrachtgevers, architecten, adviseurs, stedenbouwkundigen die hun kennis van beton in de bouw willen vertellen. Via de website van Betonhuis wordt direct toepasbare kennis over de mogelijkheden en pluspunten van het toepassen van beton in gebouwen en constructies ontsloten. Kennis over bekende en wellicht minder bekende duurzame eigenschappen en prestaties van beton als bouwmateriaal. Een website om u verder op weg te helpen bij de daadwerkelijke toepassing van beton in de praktijk. Ook geïnteresseerd? Neem contact op met Remco Kerkhoven, stuur een e-mail.
Lees ook: nieuwe-perrontegel-tel-uit-je-winst