nieuwspagina

3D Geprinte betonnen taludtrappen sneller en duurzamer 

Auteur: Kees Jansen i.o. Betonhuis Foto: Betonhuis 17 september 2023 Laatste update 9 oktober 2023

Sneller, duurzamer en slanker. Zo vreemd is het niet dat de gemeente Amsterdam bij de aanleg van een nieuwe parkeerplaats in De Bijlmer geprinte betonnen taludtrappen heeft laten aanleggen. De trappen overbruggen het hoogteverschil tussen straat en parkeerterrein.

"Er zijn steeds meer opdrachtgevers die geprinte taludtrappen willen accepteren”, zegt Pieter Bakker, projectleider 3D-printen bij Weber Beamix. "Denk aan gemeenten, ProRail, waterschappen,  Rijkswaterstaat en aannemers." Weber Beamix was in  2017 betrokken bij het printen van de eerste een fietsers- en voetgangersbrug in het Brabantse Gemert. "Wij waren rond 2000 al bezig met de eerste experimenten met het materiaal", zegt Bakker. De ontwikkelingen kwamen in 2015 in een stroomversnelling toen werd samengewerkt met de TU Eindhoven. En dat resulteerde enkele jaren later dus in de eerste geprinte betonnen brug. "Die bestaat uit kleinere geprinte delen die met behulp van voorspanningskabels voor de sterkte zorgen”, zegt Bakker.

Voordelen

De taludtrappen die het bedrijf levert verenigen volgens Bakker alle voordelen van het printen. ,,Je kunt ze snel perfect op maat maken en er is geen wapening nodig. Voor het ontwerpen hebben we een online tool waarmee onze klanten zonder specifieke kennis zelf het ontwerp kunnen maken. Van ontwerp tot productie kan binnen enkele dagen. De geprinte trap kan binnen drie weken geleverd worden, bij prefab trappen ligt de levertijd volgens Bakker nu rond de twaalf weken. Het voordeel van een geprinte taludtrap is dat je ook geen bekisting hoeft te hebben. Verder zijn de treden hol, waardoor er minder beton nodig is. Dat is duurzaam, maar ook voordelig. Ten opzichte van traditionele trappen zijn deze dertig procent goedkoper.”

Pieter Bakker, projectleider 3D-betonprinten bij Weber Beamix
Er zijn steeds meer opdrachtgevers die geprinte taludtrappen willen accepteren. Denk aan gemeenten, ProRail, waterschappen, Rijkswaterstaat en aannemers.”

Printrobot 

Het printen doet een robot die een laagje beton spuit in de gewenste vorm en daar bovenop steeds weer nieuwe lagen aanbrengt. ,,De mortel is zo ontwikkeld dat het vloeibaar is in de slang en het opstijft op het moment dat het uit de printkop is gekomen”, zegt Bakker. ,,Maar wanneer er een nieuwe laag op wordt aangebracht, versmelt het tot een geheel.” Door het printen krijgt het beton een kleine of iets grotere ribbel. ,,Als je een fijn patroon wil, doe je lagen van zes millimeter. Meestal kiezen opdrachtgevers voor lagen van een centimeter dikte, maar anderhalve centimeter is ook mogelijk.” Zo kan het bedrijf standaard trapelementen maken die anderhalve meter breed en vierenhalve meter lang zijn.

3D-betonprinten op locatie

Inmiddels liggen er in Nederland al zo’n 20 tot 25 trappen van Weber Beamix en ook aan het Verenigd Koninkrijk, Zwitserland en België zijn exemplaren geleverd. Verder worden ook rioolputten, huizen, straatmeubilair en elementen voor skatebanen gemaakt. ,,Op dit moment printen wij onder geconditioneerde omstandigheden in onze eigen fabriek”, zegt Bakker. ,,In de toekomst verwacht ik dat er ook meer op de locatie geprint gaat worden.”

Remco Kerkhoven
Contactpersoon
Remco Kerkhoven
Adviseur Marketing, CSC, Communicatie, Statistiek, Public Affairs
0613049978